kaga

Alla inlägg under oktober 2010

Av Karin - 31 oktober 2010 16:13

Ska börja med det som hände i tisdags. Sandra och jag gick till Handels igen och den här gången var det i alla fall en ombudsman där, men den vi skulle träffa var ute. Han lyssnade på oss och tog en kopia på brevet som Sandra fått där det klart och tydligt stod att hon var välkommen som medlem i förbundet tillika A-kassan. Men eftersom Ylva börjat med "ärendet" så skulle hon ringa upp Sandra innan fredagen. Det har hon också gjort och tagit del av brevkopian så nu skulle hon skicka det vidare till Eskilstuna. Haken i det här är att Sandra bevisligen inte betalt något till A-kassan på grund av att hon inte fått inbetalningskort och från början tyckte hennes mamma att avgiften var låg så hon ringde då och frågade om det var rätt och fick till svar att det var det. Nu säger ombudsmännen att det är klart att hon inte betalt något annan än förbundsavgiften och dom håller med om att det inte är hennes fel. Så fortsättning följer.............


I dag tog vi en tur till stugan i det vackra vädret och där såg det riktigt bra ut, grannarna nedanför har tagit ner en hel del träd så nu är det mycket ljusare även för oss andra. Jag tog en bild..

 

En stor rönn har fällts och en stor tall vid gaveln är också bort, dessutom flera tallar vid grannens parkering. Vet att jag har en bild någonstans där det syns hur mycket plats rönnen tog men den hittar jag inte. 

Av Karin - 26 oktober 2010 09:10

I går tillbringade jag dagen tillsammans med Sandra och tvillingarna. Jag tog bussen till Sätra och sedan gick vi till Mariakyrkan för fotografering. Mats Holm från Söderhamn skulle komma dit, han åker runt på skolor, förskolor m.fl och tar bilder som är mycket billigare än t.ex Gimlins. Dessutom behöver man inte beställa om man inte tycker att det blev bra. Flickorna börjar bli lite reserverade mot nya ansikten och då speciellt män med glasögon så det hjälpte inte att han blåste såpbubblor och gjorde allt för att dom skulle dra på smilbanden, smilet satt långt inne. Emmelina tinade upp lite men Nellie var helt avvisande och slängde sig av pallen dom satt på och rakt på Sandra som satt bredvid. Vi får se hur det blev.

Sedan hem till Sandra för matning och sovstund för de små.

När dom vaknat tog vi bilen ner på stan vi skulle till Handels och "bråka" hade vi tänkt. Sandra gick med i Handels och A-kassan för drygt två år sedan, när hon ringde till A-kassan för ett tag sedan sa de att hon inte var medlem där. Vi gick då till kontoret här och bad att få fram blanketten som hon fyllde i när hon ansökte om medlemsskap för att se vad det stod där. Det var förstås ett annat kontor som hade dom blanketterna så Ylva ringde och bad att de skulle skicka en kopia till Sandra. Efter två månader har det inte kommit någon kopia, men Sandra har hittat ett brev från Handels där hon välkomnades som medlem i förbundet tillika A-kassan. Vi var och träffade en ombudsman här för knappt en månad sedan och visade brevet, men tror ni att det hjälpte. Nej, nej, nej, hon måste få fram kopian på ansökan. Nu har hon fått kontakt med Eskilstuna och vad tror ni dom säger, jo det är Ylva på Gävlekontoret som ska fixa det. Hur behandlar man medlemmar i detta fackförbund? I går e.m när vi kom till kontoret så var det stängt på grund av att dom var ute på företagsbesök. I dag ska vi göra ett nytt försök och nu är i alla fall jag riktigt på hugget, ska bli intressant att höra vad de har för ursäkter idag. Fortsättning följer........

Av Karin - 19 oktober 2010 10:05

Nu har jag haft bloggen i ett år och därför passar jag på att byta lite färg på den. Det blev ju ganska mycket skrivet när vi var på Cypern men här hemma händer det inte så mycket så därför blir det mer sällan. I dag är det tvättdag och det är ju inte mycket att kommentera, dessutom är det riktigt "grått" höstväder och det gör ju ingen glad. Den 22 oktober är det bara en månad kvar tills vi åker till San Agustin så nedräkningen kan börja och planeringen av vad som ska med. Vi vet ju aldrig vad som finns och inte finns i lägenheten vi hyrt så det blir att plocka med: potatisskalare, bra knivar m.m Jag har också bokat hemresa den 24 januari och sedan åker jag tillbaka den 2 februari igen, det finns någon att fira under den tiden och då vill jag vara hemma. Sedan måste jag ju också träffa Sandra och tvillingarna de händer ju en massa med småflickorna under några månader.


Av Karin - 13 oktober 2010 18:46

I torsdags åkte ju Tina och jag till Paris, jag startade tidigt redan 04.15 gick bussen till Stockholm och sedan bytte jag mot Skavsta, det fungerade bra även om det tar ganska lång tid med buss. Planet lyfte 11.25 och det tog ju bara drygt två timmar till Beuvais sedan var det sju mil med buss till Paris. När vi kom fram var det riktigt varmt och vi hade ju alldeles för varma kläder på oss. Vi tog en taxi till hotellet som låg i Montmartre, jag hade hittat det på nätet och det låg nära tunnelbanestationen La Chapelle. Hotell Merryl var ok, det var enkelt men det fanns det vi behövde och fyra nätter går ju fort. Vi bytte till svalare kläder och kollade kartan och Sacre Coeur låg bara två tunnelbanestationer bort. Där var det massor med folk men så här ser kyrkan ut.

 

Fredag f.m. tog vi tunnelbanan  till Triumfbågen och det var häftigt att komma upp precis framför den.

  

Vi gick sedan till Trocadero där vi fått tips om att Lescarsrouges startade, det är öppna bussar som går runt till alla stora sevärdheter och vi kunde köpa biljett för två dagar och hoppa på och av hur många gånger som hellst under fredag och lördag.

  

Utanför Louvren var vi förstås men vi gick inte in för det var jättelång kö, jag har varit där och tittat på Mona Lisa för många år sedan och Tina har det kvar till nästa gång. På kvällen tog vi en promenad efter Champs Ellysées för det är ju ett måste. På lördag fortsatte vi vår busstur och då hoppade vi bl.a av vid Eiffeltornet.

  

Solen sken även denna dag och även här var det jätteköer till alla hissar så vi slapp åka upp i tornet. Vi fortsatte sedan med busssen till Notre Dame men vi hade inte lust att stå i kö för att komma in där heller utan tog en promenad efter Seine mot Musée Dórsay som är ett fantastiskt fint museum och där det inte var några långa köer. Just när vi var där var 23 verk av Monet som var utlånade men det fanns mycket annat att se. Efter Seine finns det boklåder där det säljs inte bara böcker utan allt möjligt "krafs".

  

Vi tog sedan bussen till Operan för vi ville ta en titt på det stora varuhuset Galleri La Fayette. På kvällen tog vi tunnelbanan till Moulin Rouge som låg fyra stationer från vårt hotell det blev bara fotografering där alldeles för dyrt ställe för oss.

  

Vi gick sedan hemåt och stannade efter vägen och åt en trerättersmiddag för 13 euro. Riktigt gott var det också.

Söndagen hade vi bestämt att vi skulle ta det lite lugnt och vi tog oss till Bois de Boulonge där vi promenerade omkring ganska länge och satt i solen och njöt vi hade otrolig tur med vädret.

  

I en del av parken fanns en inhängnad del med serveringar, karuseller och en del djur så det var mycket barnfamiljer som var där. Kvällen avslutade vi i kvarteren nedanför Sacre Coure som tidigare kvällar. Måndag var det hemresa så vi hann bara med en kort promenad innan det var dags att ta sig till busshålplatsen för vidare färd till flygplatsen.

Av Karin - 6 oktober 2010 19:10

I dag har jag tagit det ganska lugnt, men packat inför Paris resan har jag. Man får ha 15 kg i resväskan med Ryanair och det klarade jag bra, vi ska ju bara vara borta till måndag. Det blir tidigt i morgon för bussen går 04.15 från busstationen och sedan blir det byte i Stockholmoch därifrån går bussarna till Skavsta varje halvtimme. Jag hinner nog dit före Tina i alla fall, det ska bli riktigt kul att åka till Paris igen trots varningar från UD. Enligt väderrapporter jag tittat på ska det bli 20-24 grader fredag-söndag och det låter ju behagligt. Rapport kommer nästa vecka, anländer till Gävle 23.05 på måndag.


Av Karin - 4 oktober 2010 19:26

I morse tog jag bussen upp till Sätra, jag skulle hjälpa Sandra med flickorna, hon får forfarande inte lyfta efter blindtarmsoperationen. Jag blev mottagen av Nellie, som satt i hallen, med ett stort leende. Vilken bra början på dagen. Emmelina sov och när hon vaknat blev det gröt för dom båda. Sedan lastade vi bilen och åkte ut till H-fjärden till deras mormor som fyller år på torsdag men då är jag inte hemma så det blev lite uppvaktning idag istället. Hon hade varit på loppis och handlat en del leksaker åt flickorna och dom hade riktigt roligt när dom utforskade allt.

 

Vädret var riktigt skapligt och flickorna gillar att gunga så vi klädde på oss och ni skulle sett deras glädje när dom fick se gungorna.

   

Efteråt somnade dom gott i vagnen och efter lite mat så åkte vi tillbaka till Gävle igen.

Av Karin - 3 oktober 2010 17:43

Känns riktigt skönt att stänga stugan på hösten och det är alltid lika trevligt att få sätta i gång allt på våren. I morse var det riktig höst, dimma över sjön och kyligt så det första som man måste göra på morgonen är att tända en brasa för att få upp värmen. Vi hade redan tidigare helger plockat hem en del och idag så blev det att tömma skafferi och kylskåp, tömma varmvattenberedare och vattenrören så att det inte fryser sönder. Vi stänger ju också av elen eftersom vi inte har någon värme på över vintern. Nu ska vi njuta av att vara i stan på heltid innan det bär av till San Agustin.


Av Karin - 1 oktober 2010 19:20

Nu har hösten kommit på allvar även om vädret har varit riktigt bra den här veckan. sol och varmt på dagarna och kyligt på nätterna. Hoppas att det inte blir frost än på ett tag för jag har alla mina rosenpelargoner på balkongen och hoppas att jag ska kunna övervintra dom även denna vinter.

I dag har jag haft en fin dag tillsammans med Sandra och hennes jättefina tvillingar, dom kom till oss vid elvatiden och sedan ringde pappan och undrade om Sandra och flickorna ville komma ner på stan och äta lunch tillsammans med honom. Jag följde också med och sedan gick Sandra, Emmelin, Nellie och jag en runda på stan, flickorna behövde lite nya byxor, dom växer ju hela tiden och det behövs ombyten. Vi hittade 2 x 2 par och 2 bodys så det får räcka ett tag.

Sedan hem till oss och det är så roligt att se hur dom utvecklas, dom vet så väl  vad dom för röra vad som är förbjudet. När Sandra åkt för att hämta pappan när han slutade för dagen så åkte vi till ICA på brynäs och handlade och sedan bar de av till stugan.

Riktigt fint väder här också men lite kallt inomhus så det blev att tända en brasa, riktigt skönt och go värme blir det snabbt. Tråkigt bara att det inte finns några grannar, ett par har ju gjort som flyttfåglarna och dragit iväg till Cypern. Vi stänger nog av allt på söndag och åker nog bara hit dagtid innan vi drar iväg till Gran Canaria den 22 november.


Ovido - Quiz & Flashcards