kaga

Alla inlägg under augusti 2010

Av Karin - 30 augusti 2010 15:49

Vaknade klockan sju och när jag tittade ut så var det sol och 0 grader och stugtaken var frostigt vita, riktigt vackert. På förmiddagen gick vi en promenad runt området det finns mycket att se och det har byggts bl.a en skidstadion sedan vi var här sisr, men det är nog snart 10 år sedan. Vi gick också en vända i den lilla ICA-butiken som finns här för att se om det går att handla häruppe, det var ganska bra urval och dom hade en frys med speciella råvaror från omgivningarna. Det fanns bl.a fryst röding så det kommer att bli middag i morgon. Efter lunch tog vi bilen och åkte upp på Nipfjället det gick att köra några km upp på kalfjället och där ställde vi bilen och gick en vända, det är riktigt vackert, titta bara på den här bilden.

 

Det var riktigt bra väder också 10 grader och ingen blåst så det var bara att njuta. Få se vad vi hittar på i morgon.


Av Karin - 29 augusti 2010 18:45

I går kväll hade vi en trevlig "lyskväll" vid vår lilla sjö, vi var några grannar som grillade korv och njöt av alla marschaller som vi tänt efter stranden. I morse åkte vi tidigt till stan för att packa för resan till Idrefjäll. Resan tog ca 4,5 timmar med en rast innan Mora och det var regnskurar efter vägen men allt gick bra. Framme i Idre så åkte vi till ICA nere i byn för att handla till frukost och även till mat i kväll. Därefter bar det av upp mot fjället. Allt var klart när vi skulle checka in och vi fick ett kuvert med stugnummer och vi skulle till Fjällbyn nr 93. Det är säkert 10 år sedan vi var här så det har hänt en del, men kartan var bra och vi kom till det här huset   :


Bättre än väntat för vinsten bestod av boende för fyra personer med självhushåll, den här stugan har två sovrum ett med fyra sängar och ett med tre, men att bo sju personer här kräver en del av de boende. För två personer är det helt ok och när jag bara behövde lämna fram mitt presentkort och sedan fick veta att vecka 35, i denna stuga kostar 3 090kr så känns det förstås bra. När vi packat upp så tog vi en tur i omgivningen för innan har vi bott i Maskinbefälsförbundets stuga och den var inte så lätt att hitta, men till slut lyckades vi. Det hade byggts stugor nedanför och då är det inte så lätt att lokalisera sig. Vi åkte också till Pernilla Wibergs hotell som ligger ganska nära vårt hus, det såg trevligt ut och där kan man äta på kvällarna så eventuellt blir det en middag där på fredag. Vi tog också en promenad till skidområdet där vi bara har vinterminnen, det hade också hänt en hel del där. Tog i alla fall en bild därifrån.

  

Vi hoppas på bra väder i morgon då ska vi åka till Nipfjället som bara är några km bort.


Av Karin - 26 augusti 2010 17:11

Det blir inte så ofta nu för tiden som jag skriver men när livet går i sina invanda spår så blir det nog så. Vi har varit ett par dagar i stan men nu är vi tillbaka i stugan och det känns som om hösten också kommit hit. Grått och trist med lite regn emellanåt och betydligt svalare i luften. Vi kan ju i alla fall tända en brasa i spisen och då känns det genast trevligare.

På lördag är det lyskväll här i Hälsningland och det brukar vi vara med på och om vädret tillåter så träffas vi grannar vid en brasa nere vid sjön. Vi sätter också ut marschaller på bryggorna och det brukar vara riktigt mysigt att titta på alla ljus i  mörkret.

På söndag åker vi till Idrefjäll en vecka, jag hade ju turen att vinna en stugvecka med självhushåll när jag var med på "Vårruset" i maj. Det var länge sedan vi var däruppe så det ska bli trevligt och det kommer bilder här så småningom. Hoppas på riktigt bra väder under veckan.



Av Karin - 19 augusti 2010 19:16

Snart slut på den här veckan också och idag har det känts som en föraning av hösten. I går var det riktigt tråkigt väder, regn och mörker hela dagen men med några tända ljus blir det genast mysigare. Nu har vi bokat flygresa till Kanarieöarna, den 22 november bär det av med Norwegian. Vi hade tänkt åka tidigare men i början av november kostar flygbiljetten drygt 2 000 kr per person och den 22 kostar det 1099 kr, så därför stannar vi hemma tills dess. Vi har inte bokat boende än men har en lägenhet på gång inte långt ifrån där vi bodde förra gången vi var där.

I dag har jag varit till Kilafors och Garntjänst, fick se på nätet att nya katalogen hade kommit och då börjar det kännas i fingrarna, kul att ha något att göra så det blev garn till en halsduk med "hallon" mönster. Passar väl alltid åt någon, jag behöver inte en till. Som vanligt har jag alla stickor hemma men när grannen kom hem från jobbet så var jag in och lånade där, så att jag kunde börja sticka på en gång, annars hade jag blivit tvungen att vänta tills nästa vecka när vi åker hem.

I morgon blir det en tur till Söderhamn för proviantering.


Av Karin - 14 augusti 2010 17:21

Fantastiskt väder och vi har varit i stan sedan i onsdags, vi skulle nämlingen till Södra kolonin i går kväll och lyssna på Little Green för andra året i rad. Tina kom med tåget klockan fem óch Sandra och tvillingarna hade då redan kommit hit för dom skulle också med. Thomas var ju musiklärare i Bergby när Sandra gick där och hon har aldrig hört hans band tidigare. Innan vi gick iväg så var det full fart och allt som var i ståhöjd fick flyttas upp för nu kan de små nå väldigt långt, det blev lite annan show också dom fick plats båda två i vår tidningskorg.

  

Det var ganska mycket folk som kom till kolonin och i entrén ingick ett fat med korv, ost m.m samt ett glas vin/öl eller läsk. Tina fick träffa en hel del kusiner som hon inte sett  på länge och även jag fick träffa min systers barn. Riktigt trevligt var det. Tina åkte hem i morse och Gösta och jag tog bussen till Furuvik eftersom Little Green skulle spela där klockan 13.00 Det var riktigt varmt här i

  

Det är första gången som Little Green får äran att delta i Country Festivalen men inte sista hoppas jag, dom är riktigt bra musiker. Snart kommer deras tredje skiva och det ser jag fram emot, vi fick höra några "nya" låtar som kommer att vara med på plattan så den kommer att bli kanonbra.

Av Karin - 10 augusti 2010 19:32

  

I dag var det prinsesskalas i Sätra, tänk att det gått ett helt år sedan dom föddes. Finklädda och med kronor på huvudet fick jag den här bilden. Det är Emmelina till höger och Nellie till Vänster (tror jag).En hel del presenter blev det förstås vi var där tidigt på eftermiddagen och de flesta skulle komma efter jobbet så de har nog haft fullt upp med allt papper och snören.

  

Det är alltid kul med sånt som låter och den här presenten kommer nog föräldrarna att bli trötta på efter ett tag men flickorna tyckte att det var kul i alla fall.


Av Karin - 7 augusti 2010 15:28

Jag har aldrig provat på att odla gurka och kålrabbi förut, det brukar vara dill och persilja som jag sår på försommaren, men i år blev det annat. Sarah köpte gurkfrön och jag köpte kålrabbifrön på en marknad på Cypern som vi skulle dela på. Kålrabbifröna förgrodde jag hemma i stan och dom växte alldeles för fort så när jag skulle plantera dom i en stor kruka i stugan så var det alldeles för kallt så det blev inget av dom. Köpte då frön i Gävle och den här gången gick det bättre jag har krukor med olika långt gångna kålrabbisar, den här är störst.

  

Om någon vecka kan jag skörda ska bli gått med gratäng. Gurkfrön fick jag av Sarah och sådde i en stor kruka, trodde inte att jag skulle få några gurkor, men nu är den första på gång.

  

Kul med lite egenproducerat förutom persiljan då förstås, dillen har det inte gått så bra med möjligen var fröna för gamla, hade sparat från ifjol.

Av Karin - 4 augusti 2010 11:33

Regn på morgonen så därför åkte vi till stan för att kolla post bl.a I morgon åker vi tillbaka till stugan igen. I går var vi till Bollnäs för första gången i sommar, det är väl ingen höjdare att gå där i centrum med ett torg som dom tydligen inte vet vad dom ska göra med. Var i alla fall in på Åhlens och köpte byxor och tröjor åt tvillingarna dom fyller ju ett år nästa vecka och lite höstkläder behövs säkert. Vi var också in en sväng på Mobackes och köpte en kruka till en pelargon som behöver planteras om inför vintern. På hemvägen stannade vi vid Norrlandsporten och åt eftersom vi hört att de har bra mat där och spättan smakade riktigt bra. Hemma igen kom  Lena och berättade att nu har "bärplockarna" kommit igen och dom började plocka blåbär på Inga och Seveds tomt så de blev förstås tillsagda att gå därifrån. Förstår inte varför dom måste hålla till runt stugorna när det finns flera mil av skog runt om. I morgon bär det av till stugan igen.

Ovido - Quiz & Flashcards