kaga

Alla inlägg under maj 2012

Av Karin - 17 maj 2012 10:11

Nu var det ett tag sedan jag skrev, tycker inte att jag haft så mycket att skriva om, livet går sin gilla gång. Det har varit regnigt, kallt och tråkigt väder "nästan" hela maj hittills. Vi har varit en del i stugan och är så nu också men idag regnar det som vanligt och det blir till att sitta inomhus och lösa korsord bl.a I måndags var jag till Carema Rehab igen och nu har jag fått träningsprogram som jag kan göra själv hemma, men jag ska hellst gå till träningslokalen minst en gång i veckan ett tag framöver. Det får väl bli så tills vi flyttar hit till stugan på riktigt över sommaren. I tisdags åkte vi till Mariehamn med Eckerölinjen, 40 kr just nu för buss t.o.r Grisslehamn och båt, när vi kom till bussen så fick jag dessutom en gratisbiljett av en dam, det var sista dagen den gällde och hon hade flera stycken. När man handlar på båten för 800 kr får man en gratisbiljett och det är många sådana som delas ut, det är otroligt vad folk handlar och jag tror att det mesta som säljs är snus. En del, mest äldre män, har hela kundkorgen full med stockar av snus, antar att det är extra inkomst för dom, säljs nog vidare till mindre nogräknade butiker. ( Min egen reflektion och har inga bevis.)

Klockan 11.00 börjar underhållningen med två kryssningsvärdar, det är musikgissning som är på programmet, tio frågor som spelas med varierande svårighetsgrad. Den som har flest rätt vinner en presentcheck i restaurangen, tror jag det var, sedan drar dom bland alla inlämnade svar och jag vann som nr två, en flaska cava. Nu för tiden behöver man inte gå iland i Mariehamn, båten ligger bara en halv timme där, så det är bara att sitta lugnt och vänta på återresan. Vi åt lunch på vägen tillbaka och sedan började underhållningen igen, den här gången var det önskemusik, man får lämna en lapp med något som man vill höra och sedan drar dom vinster igen och den här gången blev jag nr ett och fick en gratisresa och en piccoloflaska cava, inte dåligt. Det som går bäst i baren är stor stark och jägermeister det har dom alltid extra pris på så det är åtskilliga liter av varje som säljs varje resa. Man behöver ju inte dricka det utan det finns ju allehanda drinkar, även alkoholfria och kaffe förstås. Sedan står bussen och väntar och det lastas på väskor i varierande storlek och en hel del ölflak och efter ca två timmar så är vi tillbaka i Gävle med våra ryggsäckar laddade med diverse varor. Många drar nog en lättnadens suck när dom sitter på bussen, för det har aldrig hänt när vi åkt att tullen funnits på plats. Så kan en dag med Ålandsbåten se ut med mest pensionärer bland resenärerna.

På lördag åker vi tillbaka till stan vi ska träffa goda vänner på kvällen och sedan blir vi där några dagar. På måndag eftermiddag ska jag följa med Sandra hem och hämta småflickorna på dagis, det är ett tag sedan vi träffades. Dom har ju blivit riktigt stora nu och pratar riktigt bra. Här kommer några bilder.

     

Under tiden jag skrivit det här så har regnet upphört så nu är det bara att hoppas på att solen också visar sig.


Ovido - Quiz & Flashcards