kaga

Alla inlägg under april 2012

Av Karin - 30 april 2012 09:47

Nu har vi tillbringat första natten i stugan för den här säsongen, vi var hit i fredags och satte på vatten och värme samt städade av en del. I går åkte vi hit efter att ha handlat och fortsatte städa och vädra sängkläder. Det var ett fantastiskt väder med klarblå himmel och sol så det blev också en stund i solen på eftermiddagen. Sädesärlorna har också kommit och i eftermiddag kommer det två flyttfåglar från Cypern som mellanlandat i huvudstaden på väg hit. Ska bli trevligt att träffas igen. Vi åker tillbaka till stan i morgon eller övermorgon, för på torsdag ska jag till osteopaten igen och jag ska också träffa en sjukgymnast som ska gå igenom ett träningsprogram med mig på Carema rehab. Jag var till sjukgymnasten i tisdags och han konstaterade att det är artros i båda mina knän och i höger höft så nu gäller det att träna så att jag blir bättre. I fredags innan vi åkte hit var jag på "artros skola", vi var fyra kvinnor och tre män som fick information om artros och vi fick också veta vad vi kan göra själva för att skjuta upp förloppet, träning är ett sätt.


Av Karin - 19 april 2012 16:16

I tisdags åkte vi med Tallink till Riga, vi har ju varit där flera gånger tidigare, men vi hade poäng på vårt Club One kort som räckte till en resa till Riga med A-hytt så vi behövde bara betala för buss och mat. Det blir ju inte särskillt billigt i alla fall men det är alltid trevligt med en utflykt. Båten gick klockan 17.00 från Stockholm och det var väldigt lite folk med på den turen, vi åt buffè för vi hade läst i reklamen att dom gjort om lite och då testade vi, vi åt sista sittningen 19.30 och det var mycket gott om plats och inga köer till maten som var ok. Det var "Fiesta" tema så det var spansk dansmusik och show på överresan, på återresan så var det samma dansare och musiker men då var det Cuba inspirerat. Vi hann också se sista halvan av hockey matchen innan vi gick till kvällens lottdragning och showen. riktigt trevligt med lite sådana rythmer. Jag köpte tre lotter á 30 kr styck och lyckades vinna en flaska Cava, en chokladkaka och två chokladaskar så jag fick tillbaka insatsen.

Det var lite kallt i Riga men uppehållsväder och solen tittade också fram ibland och då kändes det som vår i luften. Vi tog buss från terminalen och till centrum och gick omkring i gamla stan, tog ett glas hot wine på en servering, hittade pannkakshuset som vi besökt tidigare och år lite lunch där. Som vanligt hade jag kameran med så det blev några bilder.

   

Det finns en hel del vackra hus i gamla delarna som ni kan se. Vi hittade också roliga stenskulpturer på ett torg.

     

Tuppen var häftig tycker jag. Det blev taxi tillbaka till båten och lite vila i hytten innan kvällens program. På återresan var det mycket mer folk och barn och ungdomar i olika åldrar, det var en talang tävling i sång och dans för dom på eftermiddagen innan kvällens program startade. Vi kunde följa lite från hytten i TV:n. Det blev inte buffé den här gången men det finns flera restauranger så man behöver inte vara hungrig. Jag åt lammkottletter och Gösta åt en köttbit, det var godkänt men ganska dyrt har det blivit. I morse var det kaotiskt i frukostmatsalen då upptäckte vi hur mycket folk det var med men vi fick i oss mat i alla fall.  Klockan 09.30 var vi tillbaka i Stockholm och sedan var det bussturen tillbaka till Gävle som återstod.

Av Karin - 15 april 2012 10:13

   I dag är det fjorton dagar sedan vi kom hem till stan, känns som om vi varit hemma väldigt länge. Hoppas att värmen kommer tillbaka snart, igår snöade det ju på morgonen och det kändes inte alls bra. Riktigt roligt är det att det gått så bra för Brynäs, som gävlebo kan man inte undgå att dras med. På stan har det varit påskris med dun i brynäsfärgerna och Lido på söder säljer brynäs bakelser.

 

Gösta köpte sådana i går och det smakade bra till kaffet och min kopp te innan matchen. I kväll kommer vi också att sitta framför TV:n och hålla tummarna för att det ska bli en fjärde seger i kväll. I eftermiddag blir det en tur till Kungsberget, Ebba har fyllt år när vi var borta så det blir ett sent födelsedags kalas som vanligt. På tisdag ska vi ta en tur till Riga och vi kommer hem på torsdag. På fredag ska jag till Stockholm på begravning så den här veckan är fulltecknad. Tur att man är pensionär.



Av Karin - 5 april 2012 08:13

Först i går eftermiddag kom min resväska, så nu kan jag andas ut och Emmelina och Nellie kan få sina presenter. Tror aldrig jag haft kläder packade i väskan så länge. Förra onsdagen packade jag den och  stängde och låste den och i går blev den öppnad, kläderna var ganska knöliga så nu blir det att stryka innan jag kan använda dom. Som tur var så hade jag min necessär och lite annat i  Göstas väska och i ryggsäcken hade jag medicinoch  lite underkläder så jag klarade mig ganska bra ändå. Gösta ringde försäkringsbolaget och när det gäller strejk så går det inte att få ut för extra kostnader vid försening och för försenat bagage på hemresan gäller heller inte fösäkringen. Nu har vi lärt oss en del igen "the hard way".

För övrigt så har jag varit till min läkare och fått värktabletter blivit undersökt, inga problem med blodtrycket trots allt som hänt och igår morse var jag och tog en massa blodprover och EKG, så nu är årskontrollen gjord. Har också ringt till Carema Rehab och fått tid hos sjukgymnast samt artrosskola. Fick tips av Tina i höstas om en tidningsartikel där en person fått hjälp med "sitt onda" genom att gå till en osteopat, så nu har jag beställt tid hos en sådan också, få se vad det kan ge.

Till sist än en gång  GLAD pÅSK!!!  till er som läser det här.

Av Karin - 1 april 2012 19:11

Jaha så var vi då iväg igen, vi kom i god tid till flygplatsen och allt fungerade fint, vi kom iväg lite sent men vi hade gott om tid i Barcelona så det gjorde inget.  Det blev lite sen avgång från Barcelona och på Arlanda hade vi bara dryga timmen till tåget skulle gå 20.42, jag hade bokat resa på nätet 736 kronor och om jag avbokade den så skulle jag få pengar tillbaka utom bokningsavgiften, problemet skulle uppstå om jag inte hann avboka. Precis det hände, Göstas väska kom bland de första, men min lyste med sin frånvaro, vi var flera som väntade och till sist så gick luckan ner utan att vi kanske fem till tio personer stod där med lång näsa. Vi fortsatte vänta ett tag till tänkte att väskan kanske dyker upp, men icke. Fram till en disk och ställa sig i kö för att anmäla att väskan saknades. Iväg till tåget som hade gått två minuter tidigare och jag blev av med 736 kronor.


 Det gick ett Upptåg strax före tio som skulle gå till Tierp och inte längre, vi tog det till Uppsala och tänkte att det kanske fixsr sig därifrån. Vi skulle få vänta två timmar på ett nattåg till Norrland och en halvtimme innan det kom skulle väntrummet stängas och det var minusgrader, vilken service!!! Vi gick då ut till taxibilararna och frågade vad det skulle kosta till Gävle, första budet var 1760 kronor, andra 1500 och när vi sa att vi tyckte det var dyrt frågade chauffören: Hur mycket har ni råd att betala? Vilken fråga! Det handlar inte om hur mycket vi har råd med sa vi utan det handlar om vad vi tycker är skäligt, jag bjöd 1000 kronor men det tog han inte och vi ville inte gå runt och köpslå med alla chaufförer så vi gick till Hotell Svava som ligger mitt emot centralen och fick ett fint rum för 1150 kronor inkl frukost. Det var sent men vi var lite sugna på mat och hotellet hade inget så vi gick ut på stan och hamnade på MC Donalds, sen blev det sängen.


I morse åt vi en fin hotellfrukost och sedan skulle vi ta Upptåget till Gävle 10.19, när vi kom till centralen så var tåget inställt och skulle ersättas med buss, vilket flyt vi har haft, men bussen skulle gå först 10.47 så det var bara att gilla läget. Bussen gick ju inte efter E4 utan till flera små orter i Uppland där tåget stannar så det blev en landsbygdstur som slutkläm på vår hemresa. Ca 13.00 stannade så bussen vid resecentrum där det alltid brukar vara taxibilar i kö, men självklart inte när vi kom, så det blev att vänta där också innan vi äntligen kunde låsa upp dörren till lägenheten.


Tack och lov så hade våran fina Sandra varit och städat och placerat en fin blomma på vårt köksbord, så slutet gott allting gott.


Ovido - Quiz & Flashcards