kaga

Direktlänk till inlägg 14 april 2013

Resa till Wien

Av Karin - 14 april 2013 10:53

I onsdags den 10 april åkte Tina, Micke, Sanna och jag till Wien för att fira Tinas 50-årsdag. Resan gick bra och vi hade bokat rum på Austria Trend Hotel Favorita, en bit ifrån centrum, men det var ett bra läge för vi hade bara några minuter till U-bahn. Vi köpte ett 72 timmars kort som gällde för tunnelbana, buss, tåg och spårvagn, det kostade 14,50 euro och vi använde det flitigt.

Efter incheckning tog vi tunnelbanan till Karlsplatz för att leta efter en biluthyrningsfirma, vi fick tips om ett Aviskontor på hotellet, men det hittade vi inte utan ett Herz istället. Vi hade planerat att hyra bil på torsdagen och åka till Piesting och Baden men det skippade vi när vi fick höra att en dags hyra av en Golf skulle kosta 170 euro så vi ändrade våra planer. Vi gick till Stefansplatz och gick en vända efter "fina" shoppinggatan Graben, men insåg ganska snabbt att det inte var något för oss.

Torsdagen började med en god frukost på hotellet och sedan bestämde vi oss att åka till Grinzing så det blev tunnelbana och sedan byte till spårvagn för färd upp mot vindistriket som ligger i utkanten av stan. Väl där så blev det lite förfriskning i en trädgård.

Härligt väder hade vi också. Sedan tog vi bussen ännu högre upp till Kahlenberg, ett fantastiskt ställe med utsikt över vingårdar och Wien.

Det blev också till till en stund i solen.

Det blev samma väg tillbaka och ett stopp i Grinzing för lunch innan vi åkte tillbaka till hotellet. På kvällen åkte vi till centrum, vi hade bestämt att vi skulle äta wienerschnitzel på en restaurang som heter Figlmüller och som enligt reklamen har den bästa schnitzeln i stan. Tinas kusin Herbert  hade vi också bjudit dit och det var riktigt trevligt att träffa honom igen, Tina och Micke hade ju inte sett honom sedan han var här hos oss när han var 16 år och nu är han 33.

Syns att Micke och han är släkt eller hur?

Tog också bilder på maten vi åt.

Fantastiskt gott men för mycket som vanligt. Någon dessert orkade vi inte med. Vi gick sedan till ett hotell med skybar som låg vid Donau kanal, tyckte att det skulle vara trevligt med ett sånt ställe, men vi fick inget bord det var fullt, så vi hittade en liten uteservering i stället där det blev en GT innan Tina och jag tog tunnelbanan tillbaka till hotellet. En mycket trevlig födelsedag fick Tina och vi andra.

Fredag morgon hade vi bestämt att vi skulle ta oss till spanska ridskolan och titta på träning med hästarna, det fanns ingen föreställning  så vi fick hålla tillgodo med träning istället. Otroligt fina hästar var det men man fick inte ta bilder så jag avstod från att smygfota. Vi gick sen till Mariahilferstrassse, det är en av  de stora shoppinggatorna. Tina och jag åt lunch på ett café och åt en mycket god Gulasch suppe innan vi tog tunnelbanan till slottet Schönbrunn.

Slottet och parken är fantastiskt vackert, vi var lite för tidigt för att kunna njuta av de fantastiska planteringar som brukar finnas där, nu var det tulpaner på väg och det fanns också penseer, bakom en häck hittade jag i alla fall gulsippor.

Man kan gå på visning i slottet men vi tyckte att det räckte med parken den här gången.

Det fanns också andra vårblommor som växte vilt.

Det blev ett foto på Tina också framför en pensé rabatt. Vi avslutade med fika på ett café intill slottet och det blev förstås Sachertårta med grädde.

På kvällen hittade vi en restaurang nära hotellet där det var riktigt bra mat. I går hann vi bara med frukost innan vi tog tåget till flygplatsen för färd hemåt efter en mycket trevlig resa.

Tina

15 april 2013 12:36

Så härligt att se! Och precis så där trevligt hade vi ju!!!

Aina

15 april 2013 17:45

Som vanligt är det jättetrevligt att läsa Din blogg. Vi blir lite sugna att åka till Wien.