kaga

Alla inlägg under augusti 2011

Av Karin - 29 augusti 2011 16:03

Den här helgen har vi varit i stugan som vanligt och vädret har varit riktigt bra. I fredags kom Lasse med en hel del gula kantareller som vi rensade och stekte innan de hamnade i frysen, gott att ha senare. I lördags var det arbetsdag men på eftermiddagen var vi ut i skogen och plockade lingon så att Gösta har till sylt. Det var lyskväll så det blev att tända marshaller och grilla korv  nere vid sjön när mörkret fallit. I går började Gösta gräva om vårt jordgubbsland som det växt upp alldeles för mycket ogräs i (ingen som rensat), men mycket jordgubbar blev det i somras men nu var det dags att förnya det. I förmiddags planterade vi små plantor från en massa revor så nu hoppas vi på att de ska ta sig och att  vi kommer att få jordgubbar även i fortsättningen. En kasse med revor fick också följa med hem och dom ska planteras i Älvkarleby. Hoppas att dom också tar sig hos Lars och Kerstin.

Vi planterade ett äppelträd för några år sedan, ett Astrakan närmare bestämt, första hösten fick vi ett äpple som vi kunde njuta av. Förra året ramlade all kart av så det blev ingenting och i år har vi fått fem äpplen som vi väntat på att skörda och idag blev det.

  Fint eller hur? Ni skulle känt vad det doftade gott och smaken var helt otroligt god, hoppas på större skörd nästa år. Nu är vi i stan och kommer att vara här i veckan.

Av Karin - 11 augusti 2011 10:25

Tänk vad tiden går fort, tycker inte att det är länge sedan tvillingarna föddes och helt plötsligt fyller dom två år och deras pappa 23 år samma dag.

  Här är Emmelina i fin klänning och tofs i håret.

    Den stolta pappan med sina solstrålar. Det blev massor med presenter förstås men flickorna hann i alla fall leka lite mellan varven. Är kanske inte helt lätt att åka rutschkana med finklänning men det gick i alla fall.

    Här har vi Emmelina och sedan kommer Nellie.

      Visst är dom ljuvliga?

Av Karin - 5 augusti 2011 10:00

Vill dela med mig av mina fina blommor, först min Clematis, Nelly Moser.

  Den har börjat blomma riktigt fint nu. Jag har ju också rosen pelargonier som jag haft några år nu och lyckats övervintra, alla kommer från samma lilla stickling. För ca fem år sedan var jag till Torsåker och pelargonmuseet och köpte en stickling som Camilla fick. Jag fick sedan tillbaka en nästkommande år och det är den som jag fått att föröka sig och blivit så här fina.

    Jag har också en mindre, i vintras hade jag dom i lägenheten och trodde inte att det skulle gå så bra, men nu ser jag resultatet, inte dåligt.


Ovido - Quiz & Flashcards