kaga

Alla inlägg under oktober 2013

Av Karin - 27 oktober 2013 10:44

I måndags fick jag tid hos en sjukgymnast eftersom jag fått mera ont i högra höften sen jag kom hit, enligt henne kan det bero på att det är hårt att gå på strandpromenaden och även golven i huset är ju hårda. Hon rekommenderade att jag skulle gå till Svenska Re på vattengympa och i onsdags så var hon och jag dit och vi gick igenom olika rörelser som är bra för höften. I fredags var jag där och gjorde mitt första pass, mellan 12.30 och 13.30 får "privata" besöka bassängerna om vi betalar 100 euro för en månad eller 40 euro per vecka. Jag betalade för en månad och har som målsättning att jag ska gå tre ggr i veckan. Kan ev. få igen pengar när jag kommer hem för rehabträning.

Förra veckan var Ing-Mari och hennes son Peter och sonson Johan här och i tisdags var vi till Elisabeths restaurang och åt. I torsdags tog Ing-Mari och jag bussen till Las Palmas och där tog vi Hopp on Hopp off bussen runt stan, jag har aldrig provat det men det var faktiskt riktigt bra, lite dyrt kanske 17 euro men då får man åka så mycket man vill och dessutom hade dom guidning på svenska. Lite bilder blev det förstås.

     

I går kväll var vi till en restaurang som ligger i Sonnenland, Mas Palomas tillsammans med Stefan och Margareta. Det var ett riktigt trevligt ställe med god mat och fantastisk utsikt.

 

Så här såg det ut när vi kom och det fortfarande var ljust men innan vi var färdiga så blev utsikten den här.

 

Vi har fortfarande riktigt varmt och skönt så vi njuter allt vad vi kan.

Av Karin - 12 oktober 2013 09:40

I går tog vi en busstur med en "ullrese" arrangör, det är lite tråkigt att vara med på visningen av ullprodukter men det är billigt 10 euro per person och dom har duktiga guider så en gång per vinter kan det vara värt det. Den här turen gick till Teror en liten genuin bergsby där vi inte varit tidigare. Vädret där uppe var inte det bästa, mulet och bara 19 grader, men vi kunde i alla fall vandra runt där en timme. Jag tog förstås lite bilder.

       

Blommande tulpanträd fanns där också.

 

Byn är också känd för pinjemadonnan enligt broschyren, jag hittade den här statyn, kanske det är hon.

 

Efter Teror åkte vi på slingrande vägar mot San Mateo och Santa Brigida till en finca La Molina dit dom brukar åka, det var tredje gången vi var där, det var dags för fika och sedan vill dom sälja vin och aloevera produkter, sedan bar det av hemåt igen och här i SA var det 26 grader när klockan närmade sig fem på e.m. 

På kvällen var vi till Elisabeth som öppnade sin restaurang för säsongen, vi åt hennes goda lammkottletter med potatis gratäng. Gott som vanligt.

 


Av Karin - 8 oktober 2013 17:29

Förra hösten när vi kom hit så hade Macarena rustat duschrummet och sovrummet, och när vi åkte hem i mars sa hon att hon skulle fixa kök och vardagsrum under sommaren och det har hon gjort. Det har blivit riktigt fint med nya skåp, kyl och frys, micro och nya möbler i vardagsrum och även uteplatsen. Vi är mycket nöjda. Här kommer några bilder.

     

   

Det här lilla bordet och stolarna hade vi förra året också. Det har inte blivit några utflykter än, idag har det varit varmast hittills, ca 33 grader i skuggan och då gör man inte så mycket.

Av Karin - 5 oktober 2013 11:20

Sent i onsdagsnatt kom vi fram, 26 grader på flygplatsen riktigt skönt. I torsdags gjorde vi inte så mycket gick till centrum och handlade det mest nödvändiga, Gösta tog sig ett dopp i havet på em, 24, 5 grader i vattnet. I går efter att Gösta och Hasse gått på stranden tog vi bussen till San Fernando, först gick vi till Juan som har en data butik och bad att hans tekniker skulle komma hem och hjälpa oss med att få igång kopplingen mellan datorn oc tvn, när vi åkte hem i våras fungerade det men inte nu. Vi misstänkte att det var windows 8 som ställt till det. Vi gick sen till Mercadona och storhandlade, sen blev det taxi hem.

Teknikern kom, men han lyckades inte fixa det så han tog datorn med sig och avinstallerade windows 8 och la in sjuan igen. När han kom tillbaka hade han problem men till sist fungerade det. Nu började mitt problem, vi hade norskt tangentbord, men det fixade jag. Vårt netid program hade försvunnit, också fixat nu, norton antivirus borta men ett annat program var nedladdat. Skypen  var också på norska också fixat nu. Kanske det dyker upp något mer vi får se.

I går kväll gick vi till centrum och åt på en polsk restaurang sen gick vi och hälsade på Valdo på bar Semaforo innan vi gick hem och satte oss på vår uteplats i dn varma kvällen.

Idag blir det också en promenad till centrum, men ikväll äter vi hemma. Köket är nyrustat så vi har ny fin spis med ugn och till och med fläkt finns det. Gösta har ett problem att lösa han kan inte hitta proppskåpet, det satt i ett skåp i köket tidigare men nu står där kyl o frys och ovanpå det en micro, kanske dom byggt för säkringarna han får fråga Macarena om hon vet något om det. Hoppas att det inte går någon säkring innan hon kommer hit. Vi hörs en annan dag.

Ovido - Quiz & Flashcards