kaga

Alla inlägg under september 2010

Av Karin - 27 september 2010 17:07

I helgen har vi varit i stan och i lördags regnade det ju hela dagen så det blev inomhusaktiviteter.

Förra måndagen blev Sandra opererad för blindtarmen så nu får hon ta det lugnt ett tag, Jonathan var hemma förra veckan men i dag behövdes han på jobbet och jag tycker ju att det bara är "mysigt" att få vara med prinsessorna, så kl. åtta blev jag hämtad. Vi åkte hem till Sätra för det skulle bli matdags vid nio, sen försökte vi få dom att sova men det gick inte alls. Jag hade lovat tidigare att jag skulle köpa skor åt dom små (julklapp i förväg) och vi har gått igenom varje skoaffär i centrum tidigare men det är inte lätt att hitta skor som dom ska ha inomhus och har lite stöd som första skorna ska ha. Vi lastade bilen och tog en tur till Valbo, men det var nästan lika dåligt där, till sist frågade vi på Crispin om dom inte hade några undanstoppade på lagret och det hade dom. Storlek 20 och 21 blev det, riktigt fina röda små skor av märket Kavat och dyrt blev det 475 kr paret.

  

  

Det blev besök i flera affärer och flickorna var riktigt tålmodiga här får Nellie prova en mössa i en affär.

Sen blev det matdags igen och vi hade planerat att äta på IKEA vid tolv för där kan man ju köpa billig mat både till oss vuxna och till flickorna. Men det var inte att tänka på för där var det en lång, lång kö av pensionärer som skulle äta isterband med stuvad potatis till extrapris. Det blev restaurangen på köpis i stället.

In i bilen igen och till stan där Sandra skulle hämta kort på Gimlins och sedan skulle vi också till Handels, då hade flickorna somnat i alla fall och sedan hem till oss och invänta att pappan skulle sluta jobbet. På fredag är det dags för nästa insats från "gammelfarmor" får se vad vi hittar på då.


Av Karin - 21 september 2010 16:14

Nu börjar det dra ihop sig till att stänga stugan, grannarna gör som flyttfåglarna och drar iväg till sitt hus på varmare breddgrader men dom mellanlandar i huvudstaden några dagar.

Jag sådde ju kålrabbi och man kan väl inte säga ett det blev någon "stor" skörd men man får tacka för det lilla.

  

I går var Sarah och jag och plockade trattisar det finns massor det följde också med några gula, inte dåligt. Det visade sig att Sarah dessutom fick med sig två fästingar hem, jag har inte hittat några än så jag hoppas att jag slapp undan.

  

I morse regnade det så då åkte vi till stan så nu blir vi här en och en halv vecka.


Av Karin - 10 september 2010 15:56

I går e.m gick Gösta som vanligt en tur ner till sjön och där har han ett kastspö ståendes, han brukar göra några kast och hoppas förstås på napp. Hittills i år har det inte blivit något men i går nappade det och här är resultatet.

 

Det är väl ingen fisk som vi äter oss mätta på men det kanske kommer fler.


Av Karin - 8 september 2010 16:16

I går tog jag bussen upp till Sätra, det var ett tag sedan jag träffade Sandra och tvillingarna. Dom var på strålande humör som vanligt och lekte för fullt. Det märks att dom har roligt tillsammans. I etårspresent fick dom ett lektält och det är riktigt kul att vara därinne tillsammans med den stora nalle som huserar där.

  

Det ser väl riktigt mysigt ut eller hur?

Vi åkte också ut till Valbo för att handla lite kläder åt dom små. Av mig fick dom fodrade jeans, det dröjer väl inte så länge förrän det behövs. Vi avslutade köpisbesöket med lunch på IKEA och sedan somnade flickorna gott på vägen hem.





  

Av Karin - 6 september 2010 17:00

Då var vi tillbaka i Gävle efter en fin höstvecka i Idrefjäll, i lördags var det riktigt varmt och soligt trots att dagen började med 0 gradigt. Vi gick en tipsrunda och satt i solen och latade oss en hel del.

Söndag morgon började med städning av stugan, vi skulle vara ute senast 10.00 så det blev att stiga upp ganska tidigt. Solen sken även denna dag och vi hade bestämt att ta en avstickare på hemvägen till Sveriges högsta vattenfall Njupeskär som ligger nära Särna. Vi var där vid 10-tiden och trodde förstås att vi var nästan först men det var en hel del bilar på parkering. Det blev en vandring på ca 2 km till fallet och så här såg det ut.

  

Enligt skylten så är det 93 m högt med frit fall på 70m. Det var mycket vackert efter stigen och innan vi kom upp till fallet gick vi igenom en riktig trollskog, det var riktigt gammal granskog. Det är ju nationalpark så allt är ju orört. Vi gick också över en fin myr där höstfärgerna började komma.

   

Det fanns en riktigt fin trätrall att gå på så det var lätt att gå där.

Hemresan gick bra, vi stannade i Rättvik och fikade och därifrån är det ju inte långt hem.


Av Karin - 3 september 2010 16:30

I dag firar vi att vi varit gifta i 27 år, inte dåligt. Dagen började med en promenad i hälsospåret, sedan en sväng in i ICA-butiken innan vi gick hem och åt lunch. På fredagar mellan 13.00 och 16.00 kör Idrefjäll igång sexstolsliften och då kan man åka t.o.r om man vill. Jag som aldrig åkt en sådan där ville förs titta och kolla vad det handlade om, hur kommer man på och av t.ex Gösta lät mig hållas innan jag till sist bestämde mig för en tur i alla fall uppåt. Det gick bra att komma i den där långa saken som man sitter i och vips så var vi igång. Det tog ca 10 minuter upp på fjället och jag hann ju bestämma mig för att det var där jag skulle försöka ta mig av liften. Det gick också bra men Gösta satt kvar och tog ett varv till. Under tiden han åkte gick jag runt och beundrade utsikten och tog lite bilder. Vädret var kanske inte det bästa men att det är en fantastisk utsikt syns väl.

  

Så småningom kom då mannen tillbaka och jag tog en bild när han nästan var uppe och den här gången klev han också av.

   

Känns ganska bra att jag vågade åka upp men ner hade jag redan bestämt att jag skulle gå och så blev det. Det var ganska brant på sina ställen men ner kom vi och det känns i knän och ben, men hellre det än att sätta mig en sån där lift och åka nedåt, hade jag fått sitta med ryggen mot hade det kanske gått men det går ju inte i sådana här färdmedel.  I kväll ska vi till Pernilla Wibergs hotell och äta en god middag och sedan är det bara lördag kvar här för på söndag åker vi hemåt igen.



Av Karin - 1 september 2010 16:51

I går tog vi en promenad efter frukosten, det finns gott om spår i olika längder att välja på, vi tog Hälsospåret som är 2,5 km. På eftermiddagen gick vi till badet där fanns det både bassäng och bubbelpool och även en del för mindre barn. I bubbelpoolen var det 40 grader och riktigt skönt så den passade mig bra. Kvällen avslutades med middag på Pernilla Wibergs hotell som ligger tre-fyra minuter från vår stuga.

 

Vi åt fjällröding med god potatis smörsås och pepparrot, inte dumt alls.

I morse var det på noll igen när vi vaknade och planerna för dagen var ett besök i Grövelsjön det är knappt fyra mil dit så vi drog iväg efter frukosten. Först åkte vi till sjön som ligger en bit från fjällstationen och där var det massor med bilar så det var säkert många som vandrade i fjällen trots att det var ganska kyligt och dessutom blåst. Vackert var det i alla fall.

   

För 27 år sedan hyrde vi en stuga som Broströms hyrde ut till anställda och vi ville gärna hitta den men det var inte så lätt, till sist lyckades vi och så här ser den ut idag, det är tre stugor som ligger intill varandra och det såg ganska så slitet ut och buskar och sly växte inpå dom, men det verkade som om något företag hyr ut dom fortfarande, nu var de i alla fall tomma.

   

Sen bar det av till STF:s fjällstation för fika, vi kom dit för tidigt kaféet öppnade först klockan tolv så vi tog en promenad uppför en backe och fick en fantastiskt fin utsikt över fjällen och härifrån är det inte långt till Norge så det kanska är det vi ser längst bort.

   

Det börjar bli lite höstfärger här uppe redan. Sen bar det av tillbaka till Idrefjäll för en lugn eftermiddag och kväll.


Ovido - Quiz & Flashcards