kaga

Alla inlägg under januari 2014

Av Karin - 30 januari 2014 14:05

I går tog vi bussen till San Telmo i Las Palmas och sedan bytte vi buss till Gáldar där det finns ett arkeologiskt museum som vi fått tipps om. När jag kollade på kartan var det skulle ligga så såg det enkelt ut som alltid, men väl på plats var det inte lika lätt att hitta. Vi tog en taxi som fick fråga en polis innan han hittade till Museo y Parque Arqueològico Cueva Pintada. Ett fantastiskt museum som är väl värt att besöka. dessvärre blev det inga bilder tagna eftersom man inte fick använda blixt. Vi fick se en film som berättade om hur de första invånarna kom hit till ön från Afrika på 1400-talet tror jag det var, sedan försvann filmduken och man hade plötsligt hela utgrävningsområdet framför sig, riktigt häftigt. Vi hade en engelsk guide som berättade om utgrävningen och man hade gjort träbroar så vi gick ovanför, det fanns hissar när vi bytte nivå så även jag med min onda höft kunde ta mig fram på ett lätt sätt. Man hade också byggt upp kopior på husen, mycket fint och intressant. När vi gått runt hade det börjat regna som det ofta gör på norra sidan av ön, men vi tog oss till busstationen i alla fall och sedan var det samma väg tillbaka med buss.

Ovido - Quiz & Flashcards