kaga

Direktlänk till inlägg 24 februari 2012

Rundtur

Av Karin - 24 februari 2012 10:55

I går var vi på en rundtur på ön, vi åkte med Skandinaviska resor och började som vanligt med en demonstration av ullbäddar, det får man ta om man vill åka billigt, det kostar bara 10 euro per person. Efter presentationen blev vi också bjudna på sandwich med vin eller vatten och det var fritt fram att beställa , några gjorde det innan vi fortsatte mot Finca La Molina ovanför Telde.

Vacker utsikt var det och lite kyligt, det gick att fika där och det fanns även Aloe Vera krämer av olika slag, vi handlade inte något utan njöt av naturen. Jag tog en bild av en annorlunda brunn.

Guiden som var mycket duktig berättade också att vulkanutbrott hade gjort att magman stigit upp ända hit och lämnat spår efter sig.

Mycket dekorativt eller hur? Som vanligt när det är en grupp på tur så får man vänta på minst ett par stycken som inte kan passa tider och så även här. Vi rullade sedan vidare ner mot kusten igen och Las Palmas som vi passerade på väg mot västra sidan och Agaete, där det blev ett stopp och förbeställt "Lumumba" för dom som ville ha till priset av 4 euro. Jag har trots mitt långa liv aldrig smakat det så det gjorde både Gösta och jag, det var inget man längtar efter precis, men det blev några bilder här också.

Ett vackert hus.

Det går också att ta båten härifrån och till Teneriffa.

Sedan fortsatte vi efter vindlande väger över berget till San Nicolas, emellan dom två byarna var det 365 kurvor enligt guiden. Det gick i alla fall bra trots att det var möten mellan olika stora bilar. Innan byn Mogan blev det stopp för att äta Potajie soppa, en mycket god grönsakssoppa för de som ville, vi provade förstås och det var mycket gott.

Efter det stoppet så var det krokiga vägen ner till Puerto de Mogan och vidare hemåt med stopp för att lämna resenärer på olika hotell. Vi åkte 08.42 från Folias och var tillbaka strax efter sju på kvällen, en lång och innehållsrik dag blev det.