kaga

Alla inlägg den 10 november 2012

Av Karin - 10 november 2012 10:21

Förra gången jag skrev så berättade jag om vad som skulle komma att hända här denna vecka. I måndags var vi med på en blomstervandring som började vid kyrkan och gick runt den och Svenska Re där finns en hel del olika växter och Uno Sand som ledde vandringen talade om skillnaden mellan kaktus, aloe och törel bl.a jag tog också några bilder som vanligt.

 

Här en ny sort av bouiganvilla som planterats på flera ställen i byn.

 

Den stora "rosetten" i mitten är en drakagave, den beskrev jag i flera inlägg när vi var på Cypern som ni kanske minns.

I tisdagskväll var vi på Skandinaviska klubben och lyssnade på en kvinna som skrivit en bok om hur San Agustin kom till för 50-år sedan. Marken ägdes av en greve och det var svenskar som köpte marken av honom och började bygga först en område som heter Caracoles, sedan kom Nueva Suecia till och därefter Rocas Rojas och Monte Rojo.

Genomfarten i byn har ju byggts om det började förra året när vi var här och fortfarande är det inte riktigt klart, det är tredje gången som gatstenarna rivits upp och läggs om. Efter  vägen har det kommit upp plastkor med reklam på, dom lär ska finnas även i Mas Palomas.

 

I går var vi på invigning av monumentet som kommit till genom att svenskar skänkt pengar till det och det var mycket folk som samlats för att kolla på det här. En svensk kör sjöng och det var tal av svenska ambassadören i Madrid, svenska konsuln här på ön, borgmästaren och konstnärinnan m.fl

    

Efteråt var det mingel på Svenska Re men det var vi inte med på utan vi gick hem.

Idag är det en vandring till Pico de Suecia som började 08.30, Gösta och Philip är med men jag avstod för det är 7 km uppför och det klarar jag nog inte, sedan ska man ju tillbaka också. Ska bli intressant att höra hur det var i alla fall. Glömde att skicka med kameran. I morgon blir det ett motionslopp på nya Boulevarden men det avstår jag nog också ifrån. Det blir avslutning på den här firarveckan.

Till sist har jag ett par bilder från vår uteplats.

   

På övervåningen bor en fransman tror vi, vi har bara hälsat på honom, han stannar inte och pratar när han passerar oss det verkar som han alltid har bråttom.  

Ovido - Quiz & Flashcards