kaga

Direktlänk till inlägg 23 mars 2010

Resa till Troodos och västra Cypern

Av Karin - 23 mars 2010 16:27

I lördags kl.08.00 startade vår resa i strålande sol, första stoppet hade vi bestämt skulle bli en by som heter Potamia och finns beskriven i vår guidebok. Där står bl.a att det är en typisk by på landsbygden där man kan få insyn i hur uppdelningen av Cypern sedan 1974 har påverkat byn. Det var väl inget som vi kunde se direkt men  där skulle också skalet av ett hus som Lusignan-kungen Jakob lät bygga på 1300-talet, men som förstördes av de ottomanska erövrarna 1426. Så småningom hittade vi dit och så här såg det ut.

Sedan fortsatte vi mot Nicosia ochtog av mot Troodosbergen. Det blev ett fruktstopp vid en rastplats.   Därefter fortsatte vi mot en kyrka som är på världsavslistan, den hade fantastiska målningar men vi fick inte fota inomhus men så här såg den ut.

Nu  började vägarna bli riktigt krokiga och vi tog oss högre upp.

Det är ett fantastiskt landskap som vi åkte igenom.

Vi kom så småningom upp till Troodos torget och där var kommersen i full gång. Man kunde köpa "erotiskt" godis och även vin med det förtecknet fånigt att använda sig av sådant försäljningsargument. Jag köpte en flaska vin i alla fall. Vi fortsatte sedan till högsta toppen innan vi åkte mot första nattens bokade hotell i byn Kakopetria som låg lite längre ner på ca 1750 meters höjd. Det var en mycket vacker liten by. Så här såg det ut från hotellrummet

Efter att ha checkat in tog vi en promenad i byn och kom till gamla delarna, med riktigt fina gamla hus, vi gick in på ett café och beställde pitabröd med haullomiost och tomater och till det öl/läsk, vi satt på en balkong med en liten bäck som porlade nedanför en riktig idyll. Det blev en siesta på rummet innan vi gick för att leta en restaurang på kvällen, då var det ganska svalt ute inte så många grader varmt. På söndag morgon åt vi frukost tidigt, vi hade en hel del att se under dagen. Första anhalt blev Kykkos kloster och Macarios grav.

Vid klostret hittade vi en kameliabuske med fantastiska blommor som ni kan se.  Därefter åkte vi vidare till en plats där vi kunde se Mouflonfår i ett hägn, de finns ju i det fria också men är mycket svåra att upptädka.

Det blev en fruktpaus också på samma ställe innan vi åkte mot Polis och Akamashalvön. Vi tog lunchpaus vid Afrodites bad och hade hoppats att vi skulle kunna åka efter kusten ner mot Pafos för efter kusten finns det sköldpaddor under en del av året. När Sarah kollade vägen på restaurangen så fick vi veta att man bör ha en fyrhjulsdriven bil för att ta sig fram efter en del av vägen och det hade vi inte så det var bara att ta bästa vägen. Vi stannade till på en rastplats och tog bild på en stenig bukt där legenden säger att Afrodite föddes ur havsskummet, simmar man runt klippan så blir man yngre, men vi avstod i alla fall.

Vi fortsatte sedan mot Pafos och passerade bl.a bananplantager, vi kom fram på e.m och åkte först till hamnen där det fanns en hel del restauranger efter strandpromenaden och även en hel del tingeltangel.

Det här är en gammal borg som ligger vid hamnen. Efter att ha kollat öppettider för Kato Pafos arkeologiska park, åkte vi till hotellet för att checka in. Efter en stunds vila gick vi ut för att leta upp en restaurang för att äta middag. Vi hittade en som såg trevlig ut och som hade hyfsade priser. Maten var helt ok, det fanns en hel del att välja på och för min del blev det stifado (köttgryta) som smakade mycket bra.

Efter tidig frukost på hotellet på måndag morgon, checkade vi ut och tog oss till hamnen och Kato Pafos arkeologiska park, det måste vara varje arkeologs dröm att få vara med om utgrävningar i ett sådant område, det blev en del bilder tagna både på mosaiker, blommande vallmo m.m här kommer några.

Den här parken finns också med på UNESCOS världsavslisa och uptäcktes 1962 och fynden omfattar mer än 2000 år, riktigt historisk mark alltså. Eter Pafos fortsatte vi mot Limassol och KOURION också  antik fyndplats med utsikt över medelhavet, Kourion nådde sin höjdpunkt under romersk tid, det var också en fantastisk upplevelse att gå runt bland resterna efter, romerska bad, gladiatorernas hus, Akilles hus, den Romerska teatern m.m Kourion förstördes av en jordbävning 365 e.Kr Några bilder blev det där också förstås.

När vi gick där berättade Sarah att en gång tidigare när dom var där fick de se en drakflygare komma upp i luften över havet och så blev det även denna gång, kulturkrock, kan man nog kalla det.

Med trötta fötter och tom mage åkte vi ner till havet och en av restaurangerna där för lunch. Efter lunchen fortsatte vi mot Limassol, men innan vi lämnade stranden plockade vi vackra stenar till Sarahs blomland.

I Limassol stannade vi till hos 'Totis mamma medan vi väntade på att en affär skulle öppna så att Sarah kunde köpa mer garn till tröjorna hon stickar. Därefter blev det motorvägen hemåt med en avstickare utanför Larnaca till en by som heter Oroklini och där vi hittade lägenheter till uthyrning innan vi åkte hit i höstas. Ville kolla om det var ett ställe där det går  att övervintra. Ja det tog lite tid att få in det här och vi vill tacka Sarah och Totis för att vi fick göra den här resan i strålande solsken, hela tiden, och med proffsig guidning.

Aina

24 mars 2010 08:45

Man blir avundsjuk. Vilken resa och så många upplevelser av ett annorlunda Cypern.