kaga

Alla inlägg under mars 2010

Av Karin - 17 mars 2010 16:29

Kom plötsligt på att i dag är det precis tre veckor tills vi landar på Arlanda, tidigt på morgonen den 7 april närmare bestämt. Otroligt vad tiden gått fort här, kommer att bli lite konstigt att lämna Paralimni efter fem månader. Hoppas att snön nästan är bort när vi kommer hem, det brukar ju gå fort bara det blir töväder. I morgon kommer Aina och Rune hit på besök, de tar bussen från Larnaca kl 08.00 och vi möter dem i centrum och sedan blir det en promenad hit. Sista bussen från Paralimni går redan 14.00 så Totis skjutsar dom till Ayia Napa för därifrån går bussen 16.00 och det är inte så långt att köra dit. I dag har vi haft jättefint väder det känns som om värmen kommit på riktigt.

Av Karin - 16 mars 2010 14:49

I går eftermiddag kom vi tillbaka från en trevlig helg i Larnaca, vi hade tur med vädret, det var riktigt varmt hela tiden. I morse var det också riktigt bra väder här men sedan kom det moln så just nu är det lite svalare. I kväll ska vi planera för resan till Troodosbergen och Pafos, vi åker i slutet av veckan så vi ska bestämma var vi ska övernatta och beställa hotellrum. Ska bli trevligt att se en annan del av Cypern innan vi åker hem.


Av Karin - 14 mars 2010 15:07

I går kom vi hit, träffade Aina och Rune efter att vi checkat in på hotellet. Åt lunch tillsammans, vi skulle bara äta lite så att vi hade plats för middan senare. Som vanligt finns inget som heter lite här så vi blev riktigt mätta förstås. På kvällen gick vi till Monte Carlo en restaurang där vi varit förr och vet att maten är bra, Gösta åt calimares ringar, Aina och Rune en annan sorts bläckfisk och jag seabass.     

Det smakade mycket bra som vanligt, sedan var det bara att gå till våra hotell och sova inför dagens strapatser. Vi träffades vid 11 tiden och började med ett besök på ett café sedan tog vi en långpromenad till saltsjön, på vägen dit hittade vi en växt som måste förevigas, Rune hade sin bok med och slog upp att det var en jättepapegojblomma vi hittat.

  

Vi såg flamingos på långt med  hjälp avAinas kikare. Vi tog oss så småningom ner till vattnet mot havet och då var det dags för en öl. I kväll ska i hitta ett annat ställe att äta på och i dag har det bara blivit lite frukt till lunch.

Av Karin - 12 mars 2010 17:45

I dag har det varit riktigt varmt och solen har visat sig hela dagen, men för min del inte hänt så mycket. När jag vaknade i morse mådde jag inte så bra, ont i halsen och hosta, men det känns inte som förkylning utan är troligtvis en kombination mellan sanden ifrån Sahara som vi har haft några dagar och alla blommande mimosaträd, vet inte om det kallas pollenallergi här. Totis förbarmade sig över mig och skjutsade mig till ett apotek dit dom brukar åka, man får tala om sina symptom och sedan föreslår mannen innan för disken vad man ska köpa. I mitt fall var det en hostmedicin och eftersom jag inte har någon snuva så trodde han också på att det är allergi och sådana tabletter har jag med mig hemifrån. Hoppas bara att jag är bättre i morgon för då ska vi åka till Larnaca, vi har bokat två nätter på Amorgos hotell där vi bodde över nyår, vi ska träffa Aina och Rune som kom till Cypern i natt och ska stanna drygt en vecka. Det ska bli trevligt att träffa dom och att se lite mer av Larnaca. Vi tar datorn med så vi får se om jag skriver något under tiden vi är där. Önskar alla en trevlig helg.

Av Karin - 11 mars 2010 16:14

Det är ett tag sedan vi tog bussen till Ayia Napa så i dag gjorde vi det, alltid lika kul att se vad som om något utöver det vanliga ska hända. Vi behövde inte vänta så länge förrän elva bussen dök upp och när vi åkt en bit efter rondellen mot Agia Triada så fick chauffören se en bekant som stod med en lastbil utanför ett hus och då måste han ju stanna och prata en stund. När vi hade en hållplats kvar till centrum av Ayia Napa stannade han igen och klev av tillsammans med några passagerare, efter en  stund kom han tillbaka med en kasse, han hade varit och handlat. Innan han körde iväg så öppnade han ett paket med kakor som han började mumsa på. Kan ni tänka er vad som skulle hända i Gävle om busschaufförerna skull göra så. Kul tycker jag i alla fall att det är och det är bara att ta det som det kommer. Det var ganska mycket "dust" ifrån Sahara i luften i dag också och det var mer inne i Ayia Napa, det känns i min hals så jag hoppas att det försvinner snart.

Vi åt lunch hos Paulas innan vi tog bussen hem och när vi väntade på bussen passade jag på att ta en bild på påskpynt som jag hittade i en park.

  

Av Karin - 10 mars 2010 15:28

När vi vaknade satte vi igång tvättmaskinen, såg ut att bli en del sol så det var bara att passa på. När tvätten var hängd gick vi fram till byn, jag skulle köpa mer garn till min halsduk som jag håller på att virka. Tog inte kameran med för jag trodde inte att det fanns så mycket att fota, men de flesta hus har en liten trädgård mot gatan och nu blommade, ringblommor och luktärter för fullt i några land, förutom fresian förstås ni får använda er fantasi istället. Det lär väl ska dröja innan det går att få se blommande luktärter hemma. Efter lunch blev det en tur till Orfanidis för lite kompletteringar. I dag har det varit riktigt bra väder en hel del sol, men i morgon har det utlovats "dust" i luften igen, hoppas dom har fel.

Av Karin - 9 mars 2010 17:52

Nu är det varma vindar med "dust" ifrån Sahara igen och solen orkar inte skina igenom, i natt var det hela 17 grader och det har varit ca 22 i e.m Vill visa er lite vackra blommor. i vår rabatt blommar fresian just nu och mimosa träden är utslagna fastän inte alla, det verkar som om de kommer i etapper.

   

Jag har aldrig sett så mycket mimosaträd som här på Cypern, i Spanien var det enstaka träd men här är det massor. i morgon är det fyra veckor tills vi kommer hem, så nu får vi börja räkna ner. I morgon blir ocså tvillingarna 7 månader, tiden går alldeles för fort känns det som. Vi har haft lite problem med vår uppkoppling i dag men nu verkar det som om det fungerar igen.

Av Karin - 8 mars 2010 15:43

I går var vi med Sarah och Totis till Ayia Napa och åt glass på en bar nere vid hamnen. Vi hade kameror med men glömde förstås att ta bilder på godsakerna men i dag kom det en glassbil in på vår lilla gata och Sarah lyckades stoppa den,

  

Glassen som man måste prova är rosenglass i strut

  

den ser väl god ut, eller vad tycker ni? Adam gillade den också.

  

som ni kan se. Jag trodde att det var som glassbilen hemma där man kan köpa lådor att ställa i frysen, men så var det inte utan nu börjar det bli sommar och då åker man runt och säljer bl.a strutar, det är väl bra service

Ovido - Quiz & Flashcards