kaga

Direktlänk till inlägg 1 mars 2012

Utflykt

Av Karin - 1 mars 2012 20:09

Idag har varit på en rundtur i bergen med "vanliga" bussar, Kerstin och Lars var också med. Vi började med att ta taxi till busstationen i Mas Palomas där bussen utgår som vi skulle ta, vi har lärt oss att den kan bli ganska full och om vi skulle klivit på i San Fernando så hade det funnits risk för att vi skulle få stå. Vägarna upp mot bergsbyarna är ju mycket krokiga så det ville vi inte riskera och det visade sig att en del fick ståplats i San Fernando. Vägen ringlar sig upp emot en by som heter Fataga, men där hade vi varit tidigare år så nu skulle vi ännu längre upp närmare bestämt till San Bartolome de Tirajana. Vi hade valt en bra dag för solen lyste från en klarblå himmel och temperaturen i skuggan var kanske 15 grader men solen värmde riktigt bra och det blåste inte som det gör nere vid kusten. Vi gick runt och kollade innan vi satte oss på en trevlig restaurang och åt en god grönsakssoppa med bröd. Det blev en del bilder på vackra hus och lite annat.

Efter lunchen tog vi en taxi till en liten by som heter Santa Lucia och där firas det lucia varje år med en svensk och en spansk lucia. Det fanns förstås en kyrka i byn och framför den en skulptur.

Det var en vacker liten bergsby med fina planteringar, så det var värt ett besök.

Vi hade inte så mycket tid tills bussen skulle komma, dom går inte så ofta häruppe, men vi hann med en fika på en uteservering i alla fall. Sista bilden tog jag från busshållsplatsen upp emot San Bartolome, det är husen som syns längst upp i bild som ett vitt band. Mäktig natur är det häruppe.

¨

Vi åkte sedan efter slingrande vägar ner mot kusten igen till El Doctoral där vi fick byta buss för att ta oss tillbaka till San Agustin.

Tina

2 mars 2012 08:24

Vilken härlig utflykt! Kul det där med lucia...... Här skiner faktiskt solen också och det är riktig vår i luften. Vårblommorna börjar titta upp lite försiktigt i rabatterna och fåglarna sjunger. Det är SÅ härligt!

Karin

2 mars 2012 09:22

Hoppas våren kommit till Gävle om fyra veckor när vi är hemma igen.