kaga

Av Karin - 27 oktober 2013 10:44

I måndags fick jag tid hos en sjukgymnast eftersom jag fått mera ont i högra höften sen jag kom hit, enligt henne kan det bero på att det är hårt att gå på strandpromenaden och även golven i huset är ju hårda. Hon rekommenderade att jag skulle gå till Svenska Re på vattengympa och i onsdags så var hon och jag dit och vi gick igenom olika rörelser som är bra för höften. I fredags var jag där och gjorde mitt första pass, mellan 12.30 och 13.30 får "privata" besöka bassängerna om vi betalar 100 euro för en månad eller 40 euro per vecka. Jag betalade för en månad och har som målsättning att jag ska gå tre ggr i veckan. Kan ev. få igen pengar när jag kommer hem för rehabträning.

Förra veckan var Ing-Mari och hennes son Peter och sonson Johan här och i tisdags var vi till Elisabeths restaurang och åt. I torsdags tog Ing-Mari och jag bussen till Las Palmas och där tog vi Hopp on Hopp off bussen runt stan, jag har aldrig provat det men det var faktiskt riktigt bra, lite dyrt kanske 17 euro men då får man åka så mycket man vill och dessutom hade dom guidning på svenska. Lite bilder blev det förstås.

I går kväll var vi till en restaurang som ligger i Sonnenland, Mas Palomas tillsammans med Stefan och Margareta. Det var ett riktigt trevligt ställe med god mat och fantastisk utsikt.

Så här såg det ut när vi kom och det fortfarande var ljust men innan vi var färdiga så blev utsikten den här.

Vi har fortfarande riktigt varmt och skönt så vi njuter allt vad vi kan.

Av Karin - 12 oktober 2013 09:40

I går tog vi en busstur med en "ullrese" arrangör, det är lite tråkigt att vara med på visningen av ullprodukter men det är billigt 10 euro per person och dom har duktiga guider så en gång per vinter kan det vara värt det. Den här turen gick till Teror en liten genuin bergsby där vi inte varit tidigare. Vädret där uppe var inte det bästa, mulet och bara 19 grader, men vi kunde i alla fall vandra runt där en timme. Jag tog förstås lite bilder.

Blommande tulpanträd fanns där också.

Byn är också känd för pinjemadonnan enligt broschyren, jag hittade den här statyn, kanske det är hon.

Efter Teror åkte vi på slingrande vägar mot San Mateo och Santa Brigida till en finca La Molina dit dom brukar åka, det var tredje gången vi var där, det var dags för fika och sedan vill dom sälja vin och aloevera produkter, sedan bar det av hemåt igen och här i SA var det 26 grader när klockan närmade sig fem på e.m.

På kvällen var vi till Elisabeth som öppnade sin restaurang för säsongen, vi åt hennes goda lammkottletter med potatis gratäng. Gott som vanligt.

Av Karin - 8 oktober 2013 17:29

Förra hösten när vi kom hit så hade Macarena rustat duschrummet och sovrummet, och när vi åkte hem i mars sa hon att hon skulle fixa kök och vardagsrum under sommaren och det har hon gjort. Det har blivit riktigt fint med nya skåp, kyl och frys, micro och nya möbler i vardagsrum och även uteplatsen. Vi är mycket nöjda. Här kommer några bilder.

Det här lilla bordet och stolarna hade vi förra året också. Det har inte blivit några utflykter än, idag har det varit varmast hittills, ca 33 grader i skuggan och då gör man inte så mycket.

Av Karin - 5 oktober 2013 11:20

Sent i onsdagsnatt kom vi fram, 26 grader på flygplatsen riktigt skönt. I torsdags gjorde vi inte så mycket gick till centrum och handlade det mest nödvändiga, Gösta tog sig ett dopp i havet på em, 24, 5 grader i vattnet. I går efter att Gösta och Hasse gått på stranden tog vi bussen till San Fernando, först gick vi till Juan som har en data butik och bad att hans tekniker skulle komma hem och hjälpa oss med att få igång kopplingen mellan datorn oc tvn, när vi åkte hem i våras fungerade det men inte nu. Vi misstänkte att det var windows 8 som ställt till det. Vi gick sen till Mercadona och storhandlade, sen blev det taxi hem.

Teknikern kom, men han lyckades inte fixa det så han tog datorn med sig och avinstallerade windows 8 och la in sjuan igen. När han kom tillbaka hade han problem men till sist fungerade det. Nu började mitt problem, vi hade norskt tangentbord, men det fixade jag. Vårt netid program hade försvunnit, också fixat nu, norton antivirus borta men ett annat program var nedladdat. Skypen  var också på norska också fixat nu. Kanske det dyker upp något mer vi får se.

I går kväll gick vi till centrum och åt på en polsk restaurang sen gick vi och hälsade på Valdo på bar Semaforo innan vi gick hem och satte oss på vår uteplats i dn varma kvällen.

Idag blir det också en promenad till centrum, men ikväll äter vi hemma. Köket är nyrustat så vi har ny fin spis med ugn och till och med fläkt finns det. Gösta har ett problem att lösa han kan inte hitta proppskåpet, det satt i ett skåp i köket tidigare men nu står där kyl o frys och ovanpå det en micro, kanske dom byggt för säkringarna han får fråga Macarena om hon vet något om det. Hoppas att det inte går någon säkring innan hon kommer hit. Vi hörs en annan dag.

Av Karin - 7 september 2013 13:39

Det är länge sedan jag skrev i bloggen nu, men jag ska bättra mig när vi kommer till San Agustin i början av oktober. Nu kommer i alla fall lite om vår tripp till Berlin. Vi tog flyget i söndags och anlände sent till Berlin så det blev taxi till hotellet eftersom vi inte hittade tåget. Vi bodde på ett jättefint hotell intill Kurfurstendamm, H10 Ku damm hette det, en gammal skola hade byggts om till ett modernt elegant hotell.

Måndagen började med lätt regn så vi tog Hopp on hopp off buss och åkte på en rundtur på ca 2,5 timme. Sedan besökte vi det stora varuhuset KaDeWe som låg nära hotellet. Där kollade vi särskillt på deras fantastiska delikatess avdelning, med massor av korvar, kött och ostar mm. Vi åt också en Frankfurter mit brot och till detta en öl förstås, hör liksom till när man är i Tyskland. Tisdagen började också med lä'tt  regn så vi tog bussen igen eftersom vi hade två dagars kort. Vi hoppade av vid Potzdammer Platz först sedan Check poin Charlie, Alexanderplatz och Brandenburger tor. Det blev lite bilder förstås.

På kvällen tog vi taxi till en restaurang som heter Zum letzten instans som är Berlins älsta restaurang och har anor från 1600 talet. God mat och ett annorlunda ställe. Onsdag var det bättre väder så vi tog en båttur på Spree och passade på att äta lunch på båten mycket trevligt var det.

På torsdag skulle vi åka hem men planet gick först 21.30 så vi tog tåget till Heckischer Markt och strosade omkring där i det fina väderet sedan gick vi till museumsön.

Ön är ett världsarv och det var massor av folk där förstås.

Vi tog tåget till Schönefeldt för nu hade vi kollat noga hur vi skulle ta oss till flygplatsen och det blev betydligt mycket billigare än taxi förstås. En trevlig resa var det och vi hade i alla fall två dagar med riktigt bra väder så med trötta ben (jag) anlände vi till 'Arlanda sent på kvällen, men vi hade bilen på Måby så det var bara att ta den hem igen.

Av Karin - 14 april 2013 10:53

I onsdags den 10 april åkte Tina, Micke, Sanna och jag till Wien för att fira Tinas 50-årsdag. Resan gick bra och vi hade bokat rum på Austria Trend Hotel Favorita, en bit ifrån centrum, men det var ett bra läge för vi hade bara några minuter till U-bahn. Vi köpte ett 72 timmars kort som gällde för tunnelbana, buss, tåg och spårvagn, det kostade 14,50 euro och vi använde det flitigt.

Efter incheckning tog vi tunnelbanan till Karlsplatz för att leta efter en biluthyrningsfirma, vi fick tips om ett Aviskontor på hotellet, men det hittade vi inte utan ett Herz istället. Vi hade planerat att hyra bil på torsdagen och åka till Piesting och Baden men det skippade vi när vi fick höra att en dags hyra av en Golf skulle kosta 170 euro så vi ändrade våra planer. Vi gick till Stefansplatz och gick en vända efter "fina" shoppinggatan Graben, men insåg ganska snabbt att det inte var något för oss.

Torsdagen började med en god frukost på hotellet och sedan bestämde vi oss att åka till Grinzing så det blev tunnelbana och sedan byte till spårvagn för färd upp mot vindistriket som ligger i utkanten av stan. Väl där så blev det lite förfriskning i en trädgård.

Härligt väder hade vi också. Sedan tog vi bussen ännu högre upp till Kahlenberg, ett fantastiskt ställe med utsikt över vingårdar och Wien.

Det blev också till till en stund i solen.

Det blev samma väg tillbaka och ett stopp i Grinzing för lunch innan vi åkte tillbaka till hotellet. På kvällen åkte vi till centrum, vi hade bestämt att vi skulle äta wienerschnitzel på en restaurang som heter Figlmüller och som enligt reklamen har den bästa schnitzeln i stan. Tinas kusin Herbert  hade vi också bjudit dit och det var riktigt trevligt att träffa honom igen, Tina och Micke hade ju inte sett honom sedan han var här hos oss när han var 16 år och nu är han 33.

Syns att Micke och han är släkt eller hur?

Tog också bilder på maten vi åt.

Fantastiskt gott men för mycket som vanligt. Någon dessert orkade vi inte med. Vi gick sedan till ett hotell med skybar som låg vid Donau kanal, tyckte att det skulle vara trevligt med ett sånt ställe, men vi fick inget bord det var fullt, så vi hittade en liten uteservering i stället där det blev en GT innan Tina och jag tog tunnelbanan tillbaka till hotellet. En mycket trevlig födelsedag fick Tina och vi andra.

Fredag morgon hade vi bestämt att vi skulle ta oss till spanska ridskolan och titta på träning med hästarna, det fanns ingen föreställning  så vi fick hålla tillgodo med träning istället. Otroligt fina hästar var det men man fick inte ta bilder så jag avstod från att smygfota. Vi gick sen till Mariahilferstrassse, det är en av  de stora shoppinggatorna. Tina och jag åt lunch på ett café och åt en mycket god Gulasch suppe innan vi tog tunnelbanan till slottet Schönbrunn.

Slottet och parken är fantastiskt vackert, vi var lite för tidigt för att kunna njuta av de fantastiska planteringar som brukar finnas där, nu var det tulpaner på väg och det fanns också penseer, bakom en häck hittade jag i alla fall gulsippor.

Man kan gå på visning i slottet men vi tyckte att det räckte med parken den här gången.

Det fanns också andra vårblommor som växte vilt.

Det blev ett foto på Tina också framför en pensé rabatt. Vi avslutade med fika på ett café intill slottet och det blev förstås Sachertårta med grädde.

På kvällen hittade vi en restaurang nära hotellet där det var riktigt bra mat. I går hann vi bara med frukost innan vi tog tåget till flygplatsen för färd hemåt efter en mycket trevlig resa.

Av Karin - 14 februari 2013 11:21

I går var vi nio svenskar som tog bussen först till Las Palmas och sedan bytte vi till bussen som går till San Mateo uppe i bergen. Vi klev av i El Madronal där rest. Martell ligger, vi var där förra året också och dit kan man åka fler gånger. Vi blev välkomnade av ägaren och bjödes att gå en liten rundvandring i huset som är 100 år gammalt, restaurang har det varit där i 50 år. En trappa ner sprakade en brasa hemtrevligt.

På väggarna satt inramade gamla spisluckor och spisplattor.

I vinkällaren blev vi bjudna på ett glas egentillverkat vin av Malvasia druvan.

Sedan blev det dags för maten, det började med Goffi, majsmjöl används till allt möjligt och ska vara väldigt nyttigt.

Inte så gott i den här formen. Rätt nummer två var egenodlade tomater i olja som var jättegott.

Vi fick varmt bröd att doppa i oljan. Sedan kom getost med grönsaksröra.

Fyllda champinjonhattar kom sedan.

Efter det kom det egentillverkad korv med paprika. Därefter lammstek med zuccini i grädde och fikon samt revbensspjäll och potatis.

Blir ni hungriga av alla matbilder? Till detta serverades husets vin och vatten. Sedan blev det dags för efterrätter.

Det var brylépudding, en rätt med mandel och en med goffi och sist tryffel, allt mycket gott, och till det serverades 25-årigt vin. Kaffe med cognac var det några herrar som tog och några tog vanligt kaffe eller kaffe espresso med cognac i (carrajillo) tror jag det heter.

Här serverar ägaren dessertvin åt Rune och Birgitta.

Efter att vi betalt notan fick vi möjlighet att köpa med oss av det goda dessertvinet.

Mycket mätta tog vi sedan bussen tillbaka via Las Palmas och hem. Vi fick också uppleva att det regnade när vi väntade på bussen i El Madronal, på vår del av ön har det inte regnat sedan den 7 november så det gjorde inte så mycket. Det blir säkert ett besök till här innan vi åker hem.

Av Karin - 31 januari 2013 10:42

Jag hade läst om att det fanns ett "stenmuseum" och ett Handicraft Center i Ingenio, vi gick till turistbyrån och frågade hur vi skulle ta oss dit med buss. Damen som vi upplevt är mycket bra på det mesta sa att vi skulle ta buss nr 90 till Carizal och sedan buss nr 11 till Ingenio, sen skulle vi få gå en bit till museet. I tisdags var det så dags att ta en tur dit, efter att Gösta gått sin promenad på morgonen gick vi till busshållplatsen och så småningom kom buss nr 90. Eftersom vi har biljetter så behöver vi ju inte tala om vart vi ska och dessutom hade vi ju det skriftligt på en karta som vi fått. När vi kom till köpcentrat Atlantico där dom flesta klev av sa vi till chauffören att vi skulle till Carizal och fick till svar Carizal no, no, no wrong bus. Det var bara att kliva av och göra ett besök i köpcentrat och sedan ta bussen tillbaka. Vi kollade turlistan och vi skulle ha tagit buss nr 36 till Telde istället. I går var det dags igen ett nytt försök, buss nr 36 upptäckte vi gick exakt samma väg som buss nr 1 så vi hade haft två alternativ. Vi klev av där vi skulle och det visade sig att vi skulle få vänta ca 20 minuter på 11:an och det stod taxibilar där vi klev av så det blev taxi istället.

Vi kom i alla fall dit vi skulle och det var väl värt ett besök om man är intresserad av handarbeten av högsta klass.

Här är det.

När vi kom in möttes vi av en dam som satt och sydde  på en duk och hälsade oss välkomna, det var bara vi där. Helt otroligt med alla dessa dukar i olika färger och former med olika sömmar, trådar som dragits ut och det som blev kvar var sammanfogade till otroligt vackra mönster.

Konstaterade omgående att det jag tillverkat som jag tyckt varit riktigt bra det är inte i närheten av det här. Jag gick runt och njöt i fulla drag, vi som vet hur det är att handarbeta kollar ju oclkså baksidan den var lika fin. Dom har även  utbildning för ungdomar i den här tekniken. Det finns också en liten servering där och när vi beställt vad vi skulle dricka så frågade den damen om vi var intresserade av att titta i trädgården och det var vi förstås.

Hon öppnade också dörrarna till ett litet kapell som var helt otroligt och det fanns också ett hus med uppbyggda miljöer, där fanns Noaks ark, Betlehem och någon spansk by.

Det blev en liten souvernir duk till mig förstås.

Efter besöket var det så dags att kolla hur vi skulle ta oss därifrån, det fanns en busshållsplats alldeles utanför och åt ena hållet kunde vi ta oss till Aguimes och det andra till Telde, bussen till Aguimes skulle komma om ca 20 minuter så vi tog den, för dit hade vi ju tänkt åka en annan dag.

Dom här skulpturerna såg ni nog förra året också men jag tycker att dom är så fantastiska så de kom med igen. Vi satte oss på en liten servering och tog en boccadillio och öl innan vi tog bussen till Cruz de Arinaga och sedan hem med "ettan" igen. Riktigt trevligt var det och ibland är det roligt när man inte vet vad som väntar när man ger sig iväg.