kaga

Av Karin - 3 juni 2012 16:04

I går hade vi en trevlig kväll med vår små glädjespridare. Föräldrarna var på 30-års firande med bostadsrättsföreningen så vi fick vara tillsammans med flickorna ensamma tills det var dags för dom att sova. Som vanligt var dom på riktigt solskenshumör.

Här är Nellie som tyckte att det var roligt att hoppa i soffan.

Emmelina ville att jag skulle träna som mamma brukar göra, jag avstod men hon visade hur det brukar gå till.

Nellie tyckte att Gösta hade stor näsa och sen undrade hon var hans hår var, liten skärpt tjej det här. Sen myste dom i soffan ett tag också innan det var dags för sängen.

Vilka härliga tjejer det är.

Av Karin - 3 juni 2012 12:20

Vi började resan vid Älvkarlebykryssset kl 07.00, därefter åkte vi via Skärplinge och Tierp där fler resenärer steg på, det var tre pensionärsföreningar som tillsammans med Forsbergs buss anordnat resan. Första stoppet blev i Hallstahammar för fika och sedan fortsatte vi mot Mariestad och Torsö värdshus vid Vänerns strand där vi åt lunch.

Resan fortsatte sedan mot Uddevalla och Bohusmuseet, där fick vi se ett bildspel innan vi på egen hand gick runt och tittade på samlingarna.

Därefter åkte vi till Bohusgården där vi skulle stanna tre nätter.

Utaför blommade rhododendron buskarna för fullt.

Det blev middag på hotellet och sedan i säng efter en lång dag.

Onsdag morgon efter frukost kom en lokal guide och följde med på vår resa norrut. Vi tog vägen västerut mot Kungshamn och Smögen, vi tog en promenad efter den omtalade kilometerlånga bryggan innan vi gick ombord på passagerarbåten Windros.

På båten fick vi förmiddagsfika och det blev en tre timmar lång båtresa till Fjällbacka med fantastiska platser som vi passerade, vädret var också riktigt bra även om det var lite kyligt.

Det var en fantastisk grönska efter kanalerna som vi gick igenom.

Framme i Fjällbacka fick vi lunch på restaurang Bryggan och därefter hade vi lite tid att strosa runt. Ingrid Bergman hade fått en byst där hon hade tillbringat många somrar på en ö utanför Fjällbacka.

Efter Fjällbacka fortsatte vi mot Tanum och Vilyckehällen för att titta på hällristningarna.

Museet hann vi också besöka förstås, därefter åkte vi tillbaka till Uddevalla och hotellet och fick en liten paus innan middagen. En fantastiskt fin resa.

Torsdagens resa gick söderut, första stoppet blev Kungälv och "Bräckbutiken" det bakas kex, pepparkakor och en massa annat här och vi kunde handla till billiga priser. Därefter åkte vi mot Marstrand. Framme där tog vi en promenad tillsammans med vår guide innan vi gick till restaurang Drott för dagens lunch.

De här blommorna växte i en murspricka, visst är det vackert.

Färden fortsatte sedan via Tjörnbron till Orust. Vi tog färjan till Malö och Flatön. Vi hann också med ett besök hos handelsman Flink där vi kunde köpa glass, kaffe och annat smått och gott.

Evert Taube har ju varit här och i vattnet nedanför butiken fanns det här minnesmärket.

Resan tillbaka till Uddevalla gick via Slättebacken till Ängön och Nordströmmarna där vi tog färjan över till Bokenäset och sen tillbaka till hotellet. Det var riktigt bra resväder även denna dag.

Fredagen började med frukost som vanligt och sedan packades bussen med väskor och annant som inhandlats, för färd hemåt. Vi lämnade ett kallt och regnigt Uddevalla och tog vägen väster och Vänern och besökte Håverud med sin berömda akvedukt. Vi möttes av en mycket kunnig och "rolig" guide som berättade på ett fängslande sätt om platsen innan vi fick gå till museet där vi fick kaffe och smörgås.

Vi lämnade det regniga Håverud och fortsatte mot Karlskoga. Väl framme där så var det dags för mat igen på restaurang Strandkanten. Sedan var det transportsträcka tillbaka till krysset i Älvkarleby och vidare hem till Gävle.

Det var en mycket trevlig resa med bra innehåll och trevliga medpassagerare, vår busschaufför Göran bidrog också till att vi fick en bra resa.

Av Karin - 17 maj 2012 10:11

Nu var det ett tag sedan jag skrev, tycker inte att jag haft så mycket att skriva om, livet går sin gilla gång. Det har varit regnigt, kallt och tråkigt väder "nästan" hela maj hittills. Vi har varit en del i stugan och är så nu också men idag regnar det som vanligt och det blir till att sitta inomhus och lösa korsord bl.a I måndags var jag till Carema Rehab igen och nu har jag fått träningsprogram som jag kan göra själv hemma, men jag ska hellst gå till träningslokalen minst en gång i veckan ett tag framöver. Det får väl bli så tills vi flyttar hit till stugan på riktigt över sommaren. I tisdags åkte vi till Mariehamn med Eckerölinjen, 40 kr just nu för buss t.o.r Grisslehamn och båt, när vi kom till bussen så fick jag dessutom en gratisbiljett av en dam, det var sista dagen den gällde och hon hade flera stycken. När man handlar på båten för 800 kr får man en gratisbiljett och det är många sådana som delas ut, det är otroligt vad folk handlar och jag tror att det mesta som säljs är snus. En del, mest äldre män, har hela kundkorgen full med stockar av snus, antar att det är extra inkomst för dom, säljs nog vidare till mindre nogräknade butiker. ( Min egen reflektion och har inga bevis.)

Klockan 11.00 börjar underhållningen med två kryssningsvärdar, det är musikgissning som är på programmet, tio frågor som spelas med varierande svårighetsgrad. Den som har flest rätt vinner en presentcheck i restaurangen, tror jag det var, sedan drar dom bland alla inlämnade svar och jag vann som nr två, en flaska cava. Nu för tiden behöver man inte gå iland i Mariehamn, båten ligger bara en halv timme där, så det är bara att sitta lugnt och vänta på återresan. Vi åt lunch på vägen tillbaka och sedan började underhållningen igen, den här gången var det önskemusik, man får lämna en lapp med något som man vill höra och sedan drar dom vinster igen och den här gången blev jag nr ett och fick en gratisresa och en piccoloflaska cava, inte dåligt. Det som går bäst i baren är stor stark och jägermeister det har dom alltid extra pris på så det är åtskilliga liter av varje som säljs varje resa. Man behöver ju inte dricka det utan det finns ju allehanda drinkar, även alkoholfria och kaffe förstås. Sedan står bussen och väntar och det lastas på väskor i varierande storlek och en hel del ölflak och efter ca två timmar så är vi tillbaka i Gävle med våra ryggsäckar laddade med diverse varor. Många drar nog en lättnadens suck när dom sitter på bussen, för det har aldrig hänt när vi åkt att tullen funnits på plats. Så kan en dag med Ålandsbåten se ut med mest pensionärer bland resenärerna.

På lördag åker vi tillbaka till stan vi ska träffa goda vänner på kvällen och sedan blir vi där några dagar. På måndag eftermiddag ska jag följa med Sandra hem och hämta småflickorna på dagis, det är ett tag sedan vi träffades. Dom har ju blivit riktigt stora nu och pratar riktigt bra. Här kommer några bilder.

Under tiden jag skrivit det här så har regnet upphört så nu är det bara att hoppas på att solen också visar sig.

Av Karin - 30 april 2012 09:47

Nu har vi tillbringat första natten i stugan för den här säsongen, vi var hit i fredags och satte på vatten och värme samt städade av en del. I går åkte vi hit efter att ha handlat och fortsatte städa och vädra sängkläder. Det var ett fantastiskt väder med klarblå himmel och sol så det blev också en stund i solen på eftermiddagen. Sädesärlorna har också kommit och i eftermiddag kommer det två flyttfåglar från Cypern som mellanlandat i huvudstaden på väg hit. Ska bli trevligt att träffas igen. Vi åker tillbaka till stan i morgon eller övermorgon, för på torsdag ska jag till osteopaten igen och jag ska också träffa en sjukgymnast som ska gå igenom ett träningsprogram med mig på Carema rehab. Jag var till sjukgymnasten i tisdags och han konstaterade att det är artros i båda mina knän och i höger höft så nu gäller det att träna så att jag blir bättre. I fredags innan vi åkte hit var jag på "artros skola", vi var fyra kvinnor och tre män som fick information om artros och vi fick också veta vad vi kan göra själva för att skjuta upp förloppet, träning är ett sätt.

Av Karin - 19 april 2012 16:16

I tisdags åkte vi med Tallink till Riga, vi har ju varit där flera gånger tidigare, men vi hade poäng på vårt Club One kort som räckte till en resa till Riga med A-hytt så vi behövde bara betala för buss och mat. Det blir ju inte särskillt billigt i alla fall men det är alltid trevligt med en utflykt. Båten gick klockan 17.00 från Stockholm och det var väldigt lite folk med på den turen, vi åt buffè för vi hade läst i reklamen att dom gjort om lite och då testade vi, vi åt sista sittningen 19.30 och det var mycket gott om plats och inga köer till maten som var ok. Det var "Fiesta" tema så det var spansk dansmusik och show på överresan, på återresan så var det samma dansare och musiker men då var det Cuba inspirerat. Vi hann också se sista halvan av hockey matchen innan vi gick till kvällens lottdragning och showen. riktigt trevligt med lite sådana rythmer. Jag köpte tre lotter á 30 kr styck och lyckades vinna en flaska Cava, en chokladkaka och två chokladaskar så jag fick tillbaka insatsen.

Det var lite kallt i Riga men uppehållsväder och solen tittade också fram ibland och då kändes det som vår i luften. Vi tog buss från terminalen och till centrum och gick omkring i gamla stan, tog ett glas hot wine på en servering, hittade pannkakshuset som vi besökt tidigare och år lite lunch där. Som vanligt hade jag kameran med så det blev några bilder.

Det finns en hel del vackra hus i gamla delarna som ni kan se. Vi hittade också roliga stenskulpturer på ett torg.

Tuppen var häftig tycker jag. Det blev taxi tillbaka till båten och lite vila i hytten innan kvällens program. På återresan var det mycket mer folk och barn och ungdomar i olika åldrar, det var en talang tävling i sång och dans för dom på eftermiddagen innan kvällens program startade. Vi kunde följa lite från hytten i TV:n. Det blev inte buffé den här gången men det finns flera restauranger så man behöver inte vara hungrig. Jag åt lammkottletter och Gösta åt en köttbit, det var godkänt men ganska dyrt har det blivit. I morse var det kaotiskt i frukostmatsalen då upptäckte vi hur mycket folk det var med men vi fick i oss mat i alla fall.  Klockan 09.30 var vi tillbaka i Stockholm och sedan var det bussturen tillbaka till Gävle som återstod.

Av Karin - 15 april 2012 10:13

I dag är det fjorton dagar sedan vi kom hem till stan, känns som om vi varit hemma väldigt länge. Hoppas att värmen kommer tillbaka snart, igår snöade det ju på morgonen och det kändes inte alls bra. Riktigt roligt är det att det gått så bra för Brynäs, som gävlebo kan man inte undgå att dras med. På stan har det varit påskris med dun i brynäsfärgerna och Lido på söder säljer brynäs bakelser.

Gösta köpte sådana i går och det smakade bra till kaffet och min kopp te innan matchen. I kväll kommer vi också att sitta framför TV:n och hålla tummarna för att det ska bli en fjärde seger i kväll. I eftermiddag blir det en tur till Kungsberget, Ebba har fyllt år när vi var borta så det blir ett sent födelsedags kalas som vanligt. På tisdag ska vi ta en tur till Riga och vi kommer hem på torsdag. På fredag ska jag till Stockholm på begravning så den här veckan är fulltecknad. Tur att man är pensionär.

Av Karin - 5 april 2012 08:13

Först i går eftermiddag kom min resväska, så nu kan jag andas ut och Emmelina och Nellie kan få sina presenter. Tror aldrig jag haft kläder packade i väskan så länge. Förra onsdagen packade jag den och  stängde och låste den och i går blev den öppnad, kläderna var ganska knöliga så nu blir det att stryka innan jag kan använda dom. Som tur var så hade jag min necessär och lite annat i  Göstas väska och i ryggsäcken hade jag medicinoch  lite underkläder så jag klarade mig ganska bra ändå. Gösta ringde försäkringsbolaget och när det gäller strejk så går det inte att få ut för extra kostnader vid försening och för försenat bagage på hemresan gäller heller inte fösäkringen. Nu har vi lärt oss en del igen "the hard way".

För övrigt så har jag varit till min läkare och fått värktabletter blivit undersökt, inga problem med blodtrycket trots allt som hänt och igår morse var jag och tog en massa blodprover och EKG, så nu är årskontrollen gjord. Har också ringt till Carema Rehab och fått tid hos sjukgymnast samt artrosskola. Fick tips av Tina i höstas om en tidningsartikel där en person fått hjälp med "sitt onda" genom att gå till en osteopat, så nu har jag beställt tid hos en sådan också, få se vad det kan ge.

Till sist än en gång  GLAD pÅSK!!!  till er som läser det här.

Av Karin - 1 april 2012 19:11

Jaha så var vi då iväg igen, vi kom i god tid till flygplatsen och allt fungerade fint, vi kom iväg lite sent men vi hade gott om tid i Barcelona så det gjorde inget.  Det blev lite sen avgång från Barcelona och på Arlanda hade vi bara dryga timmen till tåget skulle gå 20.42, jag hade bokat resa på nätet 736 kronor och om jag avbokade den så skulle jag få pengar tillbaka utom bokningsavgiften, problemet skulle uppstå om jag inte hann avboka. Precis det hände, Göstas väska kom bland de första, men min lyste med sin frånvaro, vi var flera som väntade och till sist så gick luckan ner utan att vi kanske fem till tio personer stod där med lång näsa. Vi fortsatte vänta ett tag till tänkte att väskan kanske dyker upp, men icke. Fram till en disk och ställa sig i kö för att anmäla att väskan saknades. Iväg till tåget som hade gått två minuter tidigare och jag blev av med 736 kronor.

Det gick ett Upptåg strax före tio som skulle gå till Tierp och inte längre, vi tog det till Uppsala och tänkte att det kanske fixsr sig därifrån. Vi skulle få vänta två timmar på ett nattåg till Norrland och en halvtimme innan det kom skulle väntrummet stängas och det var minusgrader, vilken service!!! Vi gick då ut till taxibilararna och frågade vad det skulle kosta till Gävle, första budet var 1760 kronor, andra 1500 och när vi sa att vi tyckte det var dyrt frågade chauffören: Hur mycket har ni råd att betala? Vilken fråga! Det handlar inte om hur mycket vi har råd med sa vi utan det handlar om vad vi tycker är skäligt, jag bjöd 1000 kronor men det tog han inte och vi ville inte gå runt och köpslå med alla chaufförer så vi gick till Hotell Svava som ligger mitt emot centralen och fick ett fint rum för 1150 kronor inkl frukost. Det var sent men vi var lite sugna på mat och hotellet hade inget så vi gick ut på stan och hamnade på MC Donalds, sen blev det sängen.

I morse åt vi en fin hotellfrukost och sedan skulle vi ta Upptåget till Gävle 10.19, när vi kom till centralen så var tåget inställt och skulle ersättas med buss, vilket flyt vi har haft, men bussen skulle gå först 10.47 så det var bara att gilla läget. Bussen gick ju inte efter E4 utan till flera små orter i Uppland där tåget stannar så det blev en landsbygdstur som slutkläm på vår hemresa. Ca 13.00 stannade så bussen vid resecentrum där det alltid brukar vara taxibilar i kö, men självklart inte när vi kom, så det blev att vänta där också innan vi äntligen kunde låsa upp dörren till lägenheten.

Tack och lov så hade våran fina Sandra varit och städat och placerat en fin blomma på vårt köksbord, så slutet gott allting gott.