kaga

Av Karin - 26 oktober 2012 17:26

Nu har vi varit här några dagar och först på eftermiddagen fick vi tillgång till internet i lägenhete. Det är inte alltid så lätt att se om det står en etta eller ett stort I, eller skilja en nolla från ett stort O när det står en lång radda bokstäver och siffror om varandra. Det finns ju också stora och små bokstäver och lätt att skriva fel. Macarenas syster Isabelle kom hit och hjälpte till men hon fick ringa Movistar för att få rätt tecken men nu verkar det fungera i alla fall.

Resan gick bra och vi kom hit omkring kl. 21.00 lokal tid, då var  klockan 22.00 hemma så det blev en lång dag. Lägenheten hade rustats under sommaren, väggarna var nymålade liksom köksluckorna som tidigare var träfärgade hade nu blivit vita, riktigt bra blev det. Duchrummet hade fått en duchvägg och nytt kakel på väggarna, ett nytt handfat med fint skåp under hade de också kostat på. I sovrummet var det nymålat, nya sängar och sängkläder, en garderobsvägg med mycket hyllor och lådor. Med andra ord, vi är jättenöjda, men när Macarena kommer och hämtar hyran så ska han påpeka att det nog behövs en ny kyl och frys, den som finns har varit med i  många år. Här ska vi nog trivas.

Gösta promenerar på morgnarna, men Hasse har ont i en fot så han har inte deltagit i "gubbdagiset" som vi kallar det, men  en annan svensk har gått med Gösta och i morgon åker han hem men på tisdag kommer Philip så då får Gösta sällskap igen. Det har varit riktigt varmt sedan vi kom hit ända upp till 22 grader på nätterna och 26-28 grader i skuggan på dagen, vi har inte varit med om den här värmen något tidigar år så det är bara att njuta. Gösta har förstås badat och tagit temperaturen  som visade 23,4 grader, nästan så att jag skulle kunna doppa mig.

I går var vi till Las Palmas och lämnade in ansökan för busskort, det skulle ta 15 dagar innan det är klart så då får det bli en tur in till storstan igen.

Av Karin - 21 oktober 2012 11:16

Nu är det inte långt kvar tills vi ger oss iväg så just nu hänger tvätten på tork i tvättstugan och jag har börjat gå igen vad som ska med i resväskan. Jag vill ha ganska mycket kläder med men som vanligt får jag väl plocka bort en del innan väskan stängs. 20 kg låter mycket men det är ju inte bara kläder som ska med utan några pocketböcker, värmeljus, kaviar, ansjovis, kaffe m.m ska också få plats. Som tur är så har Gösta inte lika mycket kläder med som jag.

I går eftermiddag hade vi besök av Sandra med familj och som vanligt var det "mysigt" att träffa dom glada tvillingarna. Det blev några bilder förstås.

Gösta tyckte att dom skulle mätas och vägas för att se hur mycket dom växer under tiden vi är borta. Han gjorde blyertsstreck på frysen och där står det nu att dom är 94 cm långa och väger 14,5 kg. Det här tyckte dom var kul och försökte sen att mäta varandra. Det blev också lite "bus" förstås och även lite kramar.

Känns lite jobbigt att inte få träffa dom på fem månader, men vi ska prata via skype när dom är hos mormor och morfar.

Nästa gång skriver jag från San Agustin.

Av Karin - 16 oktober 2012 09:50

Som ni märkt så är det ett tag sedan jag skrivit i min blogg, men jag ska försöka bättra mig. Snart åker vi ju till värmen igen, närmare bestämt på måndag och då hoppas jag komma med lite rapporter emellanåt.

Av Karin - 27 juli 2012 10:00

Om ni varit in och kollat så har ni sett att det varit lite si och så med bloggandet nu i sommar. Det har väl inte hänt så mycket förutom att det regnat och varit ovanligt kyligt med en och annan dags solsken ibland. Just nu är det sol i stugan och det var det igår också när vi kom hit, vi åkte till stan i tisdags det var tvättstugan i onsdags igen och dessutom sommarkväll i stan. Det var "tryckande" värme hela dagen men sol så vi bestämde att träffa Sandra med familj på stan och kolla vad som var på gång. På rådhustorget fanns det karuseller för mindre barn och det gillade flickorna förstås.

Just som de satte sig i den andra så började det regna stora droppar, så när åkturen var slut ställde vi oss under ett träd några minuter. Regnet upphörde och vi gick och satte oss inomhus på City Hotell för att ta något att dricka och tur var det för sedan öste det ner,  det kom en riktig skur och då var det ju bra att sitta under tak för regnkläder hade vi inte med. Det blev ingen sen kväll på stan det var inte riktigt vår musik som spelades på torget och på alla uteserveringar var det fullt med folk. I går blev det en tur till City Gross innan vi åkte till stugan igen och nu sken solen och det gör den idag med så Gösta håller på att olja in en altan och hoppas på sol hela dagen.

För några år sedan fick jag en rosplanta av grannen och nu blommar den för fullt, det är en gammaldagsros som jag inte vet namnet på men fin är den.

Få se när jag kommer mig för att skriva igen.

Av Karin - 9 juli 2012 10:52

I torsdags kom Tina på besök och på fredag förmiddag åkte vi mot Rättvik och Dalhalla. Vi tog vägen via Carl Larsson gården i Sundborn, det var länge sedan som vi var där och det är alltid trevligt att komma tillbaka och se vad man minns. Vi gick på en guidad visning förstås och det var en hel del som glömts bort sedan tidigare.

Vi "hittade" också ett litet härbre som det såldes keramik i och där var vi förstås in och handlade, utanför växte en fantastisk fin pionbuske.

Efter Sundborn var det dags att fortsätta mot Rättvik och Gärdebygården där vi skulle övernatta. Vi hann med att äta "Dalhalla menyn" som serverades på hotellet och sedan var det dags att gå till Hantverksbyn där bussen skulle stanna för att sedan ta oss till Dalhalla och  konserten med John Fogerthy. Arenan tar 4500 personer och det var utsålt. För mig var det en ny upplevelse att vara på en rockkonsert i den här miljön, men det fungerade bra.

Konserten kom igång 20.15 och sedan var det fullt drag till ca 22.00 när han snabbt lämnade scenen och enligt vår busschaufför, som pratat med taxiföraren som körde artisten till Mora flygplats, så skulle han till London för övernattning innan han skulle till Umeå på lördag kväll. Han hade förstås privatplan.

Lördag morgon efter frukost tog vi en tur till Tällberg.

Efter Tällberg åkte vi hemåt och det blev en del regn efter vägen mellan Falun och Sandviken men i Gävle var det riktigt varmt och hade varit sol på förmiddagen. Efter att ha handlat mat åkte vi till stugan och även där var det bra väder. Men på söndag regnade det och idag regnar det och i  morgon ska det regna mer så då åker vi nog tillbaka till stan.

Av Karin - 28 juni 2012 09:57

I tisdags hämtade vi Erik i Kungsberget på väg till stugan, han ville komma hit och fiska några dagar. När han fyllde år fick han en bok av farmor och farfar med Cupcakes och muffins recept och den tog han med sig för morfar och han skulle baka muffins.

Den här valdes ut bland alla recept och i går var dom till Ica och handlade det som fattades utom till dekorationen det tyckte dom att det inte behövdes, möjligen skulle dom kunna få lite florsocker av grannen men annars fick det va.

Efter frukost började baket

Formarna fylldes under stor koncentration och så här blev det.

Tid på klockan togs och efter 25 fminuter så var det klart.

Nu ska dom bara svalna och kanske få lite florsocker på topp innan det är dags att smaka av godsakerna men innan dess så drog storfiskaren ner till bryggan för att försöka få lite lunchmat.

Av Karin - 18 juni 2012 19:54

I morse sken solen från en klarblå himmel och det såg ut som om det skulle bli en fin sommardag. Sandra och Jonathan är lediga den här veckan och kom till stugan och hälsade på. När dom kom hade det börjat komma en del moln men flickorna ville ha vatten i sin medhavda bassäng. Nellie tyckte att det var roligt att hjälpa till med att fylla den.

Emmelina hade lite annat för sig innan det blev dags att hoppa i vattnet.

Pappa höll ett vakande öga över de små. Som vanligt kom det också lite regn men vi har ju barnkanalen på TV så det blev lite sånt tills solen visade sig igen.

Av Karin - 18 juni 2012 19:42

I går eftermiddag satt vi tillsammans med grannarna på altanen och helt plötsligt fick vi besök av en ekorre som hoppade upp till oss.

Den verkade inte alls skygg utan flera gånger sprang den iväg och kom tillbaka. Jag var in och hämtade ett äpple och vi la ut små bitar på gräset. Så småningom upptäckte ekorren det och satt och mumsade i sig flera bitar bara en liten bit från oss.

Efter ett tag var den mätt och tog en bit som den  "gömde" under gäststugan. Den biten kom den och hämtade idag. Ska bli intressant att se om den kommer att visa sig fler gånger när vi är ute.