kaga

Alla inlägg under november 2009

Av Karin - 18 november 2009 16:45

I dag har vi gått vanliga rundan på 80 min, då vilade vi en liten stund innan vi gick upp från stranden. När vi kom hem fick vi höra  att MCA som vi flög med hit hade gått i konkurs. Tråkigt tycker vi även om vi inte har bokat biljett hem än. Annars har vi suttit på altanen och läst och pratat med grannar som passerat. Vi får också besök av  en grannes katt som gillar att ligga på en stol och mysa. Så här ser hon ut.

Mycket kärvänlig katt som heter Mary tror jag.

Temperaturen just nu 17 grader och i natt var det 14 som kallast, vet att några är intresserade att få den informationen.

Av Karin - 17 november 2009 17:48

Tog bussen som skulle gå kl 10.00 från Paralimni till Aya Napa, vi gick på vid Orfanidis så vi fick vänta en stund, det kostade 1,50 eur per person enkel resa oxh tog ca 45 minuter. Den gick efter kusten så i Fig Tree Bay steg det på några tyskar, sedan gick den via Cape Greco till slutmålet. I Aya Napa håller de på med att fixa till gator nu under vintern så det är inte så enkelt att hitta dit man ska, vi skulle till skandinaviska kyrkan och dricka kaffe/te med kanelbulle. Vi hittade eftersom vi förra veckan blev skjutsade dit, där är en hel del svenskar och norrmän, det går att låna böcker och de har tre datorer som var upptagna, men vi har ju egen hemma som tur är, även om det är lite olika hur det fungerar, ibland går det via 3G nätet och då är det inga problem men det är inte alltid.

Efter kyrkan gick vi och kollade var bussen tillbaka skulle gå, det är inte som hemma att man hänvisar till ändrade hållplatser p.g.a gatuarbete, men efter att gått runt så hittade vi platsen. Bussen skulle gå från Aya Napa kl 13.00 men kom ca 13.15, bussarna är inte som hemma, de har några år på nacken och skramlar och låter, vägarna är inte heller så bra så det skumpar så man får hålla i sig. Vi kom hem i alla fall och sedan gick vi till Orfandis och handlade mat så vi klarar oss några dagar. Det har varit sol och varmt idag men just nu är det 15 grader.

Av Karin - 16 november 2009 16:15

I dag har det både regnat och åskat ordentligt, regnet började precis när vi hängt vår tvätt på tvättställningen som vi brukar ha på altanen för där skiner ju solen mest hela dan annars. Det blev att flytta den inomhus istället. Gick över till Sarah när det blev uppehåll och där blev jag sittande ganska länge eftersom det blixtrade och dånade som bara den och regnet öste ner. Ovädret avslutades med två fantastiskt fina regnbågar.

Här kommer en bild från den fina strandpromenaden i Limassol som avslutning.

Av Karin - 16 november 2009 06:35

I går kväll kom vi tillbaka från Limassol, det är alltid trevligt att se nya platser. Besöket började inte så bra, vi hade bokat rum via Travelpartner som vi haft bra erfarenhet av tidigare, När vi var i Buenos Aires så bokade vi via deras sajt när vi skulle åka till Montevideo och Punta del Este och deras beskrivning av hotellen och läget var perfekt, men inte den här gången. Vi hade tagit ut en karta och enligt den skulle hotell Vegas ligga ganska centralt intill gamla stan, så vi åkte dit men hittade inget hotell. Totis gick och frågade på olika ställen och enligt kartan var vi på rätt plats men där fanns inget hotell. En vänlig man hjälpte då till och det visade sig att hotellet låg ca 10 km därifrån efter stranden där alla turisthotell ligger, det var bara att åka dit och checka in så priset på 65 euro var inte så bra som vi trott. Det var inte något fel på hotellet men det låg bara helt fel. Så efter det här kommer vi inte att lita på Travelpartners kartor längre. Taxi in till stan gick på 100 kr, som tur var gick det buss varje halvtimme och den kostade 1,50 euro. Vi hann i alla fall se en hel del och gamla stan var mycket trevlig att promenera i, det fanns också en mycket fin strandpromenad. Trots strulet med hotell så var det värt ett besök.

Av Karin - 13 november 2009 15:14

I natt fick vi en regnskur och det har även kommit lite i dag, men det behövs förstås efter sommaren. Hittills har vi inte gjort annat än varit och handlat och gått en promenad. Kl. 18.00 ska Orfanidis tända sin stora julgran få se om vi tar en tur dit då. Fisk står på menyn för kvällen och innan mat ska Gösta försöka sig på att blanda "Manhattan", få se hur det går.

I morgon ska vi följa med grannarna till Limassol, de ska hälsa på släkten och vi har bokat hotellrum för en natt, ska bli trevligt att komma dit, lär ska finnas mycket att se där, så nu blir det inget skrivet förrän söndag kväll.

Av Karin - 12 november 2009 16:03

I morse tog vi en långpromenad ner till stranden sedan följde vi den som vi gjorde förra veckan men nu åt motsatt håll, vi stannade ca 20 min innan vi kom hem och tog en öl i solskenet. Fick skjuts till en handelsträdgård senare på dagen och köpte gula chrysanthemum som jag satt i krukor samt en ampel, lägger ut bilder senare. Här kommer ytterligare en julbild från Orfandis

Hade tänkt lägga ut den igår men missade det. Känns lite konstigt med allt julpynt i värmen.

Av Karin - 11 november 2009 16:04

I dag har vi varit till byn, vi fick skjuts till posten , vi skulle köpa frimärken och sedan gick vi hem. Nu håller man på förfullt med att sätta upp ljusgirlanger i träd och i rondeller kan man se snögubbar, tomtar, renar med slädar och mycket mer. Här kommer en försmak av julen

Har också fått en ovanlig blomma i vår "lilla" trädgård, den lär ska finnas hemma också och luktar inte alls gott men så här ser den ut.

Intill vårt område där det tidigare var en skräpig plats har några eldsjälar gjort en mysig liten park eller vad tycker ni?

Ser fram emot att få se alla mimosaträd i blom till våren.

Av Karin - 10 november 2009 18:22

I dag har det inte hänt så mycket, i morse laddade vi tvättmaskinen med lakan sedan blev det städning av lägenheten. Gösta och grannen var upp på taket och kollade vår vattentank och beredare, därefter satt vi på altanen och läste i solskenet. Grannens ena katt kom och hälsade på, på andra sidan gatan bor ett par från England som har tre katter, två av dem är honkatter och heter Mary och Mitzi, och dom brukar titta förbi ibland. När tvätten torkat gick vi till Orfanidis och handlade mat och ikväll har vi ätit en god köttgryta med goa grönskaker och en skvätt vin i. Vi hörs i morgon.