kaga

Alla inlägg under januari 2010

Av Karin - 9 januari 2010 08:05

12,5 grader i natt och det verkar som att det blir en fin dag i dag också men sedan kommer det att bli sämre enligt MSN:s tiodygnsprognos, vi hoppas att dom har fel. I går gick vi till Carrefour och köpte sista vattenvärmaren som dom hade på rea, det går ju mycket snabbare att värma vatten med den än på platta, så Gösta har räknat ut att vi tjänar igen den på två månader på elförbrukningen. I dag finns inget direkt planerat annat än att det blir en tur till Orfanidis för lite inköp. De har så goda apelsiner för 0,99 euro per kilo bl.a Lägger ut bilder från vår långpromenad i förrgår, det börjar ju blomma lite överallt och det finns ett "ogäs" som växer överallt och bladen ser ut som klöver men inte blommorna

Fotade också en liten sommarstuga, man undrar hur dom bor annars.

Av Karin - 8 januari 2010 07:37

12,1 grader i natt och sol nu på morgonen det kommer nog att fortsätta hela dagen. Ni kanske tycker att jag upprepar mig men så här har det varit ett tag och det är vi mycet tacksamma för. För en månad sen var det ju helt annat med åska och regn. I går blev det en långpromenad efter stranden och för ovanlighetens skull så såg vi ingen som badade i vikarna, det brukar alltid vara någon. I dag blir det säkert också en promenad eventuellt in till byn.

Av Karin - 7 januari 2010 07:41

Solen skiner och det ser ut att bli en fin dag, så tvättmaskinen är igång. Nu har det bestämts datum för dop och det blir den 27 februari, måste lägga ut nytagen bild på tvillingarna, jättesöta eller hur. Jag har bokat flyg hem redan och åker den 22 februari med Malew via Budapest och åker tillbaka den 2 mars och då hoppas jag att det inte är så kallt och mycket snö som nu.

I eftermiddag ska vi åka till Carefour och handla tillsammans med Birgit och Kenny, vi ska passa på att köpa fryst sjötunga bl.a.

Av Karin - 6 januari 2010 15:27

I natt var det 11,2 grader och på morgonen kom solen upp och lyste från en klarblå himmel. Trettondagen är ju slutet på julen och här firas den dagen på ett speciellt sätt, grannarna och vi åkte till Aya Napa tidigt för att hinna vara med om allt och för att hitta parkeringsplats inte allt för långt bort från hamnen där det skulle hända. Var väl där ca 09,30 och kollade var vi skulle ställa oss. Ärkebiskopen och hans underlydande skulle komma och en scen var uppbyggd på en pir där han skulle stå för att "välsigna" vattnet efter det kastades ett krusifx i vattnet och ett gäng grabbar skulle dyka i för att hämta upp det, det här gjordes tre gånger och dessutom släpptes ett antal duvor ut. Cyperns president var också där så det var stort förstås, här kommer en bild

här kan ni se alla "dykare" stå på rad framför ärkebiskopen med fler, som ni ser var det massor med folk så det är inte lätt att urskilja de som är bakom. Sarah och jag stod på en annan pir i minst en och enhalv timme för att få bra plats. Dyket skedde ca 11.00 Efter det här gick vi till ett café och tog en öl och därefter gick vi till en scen där det var folkdansuppvisning. Där träffade vi på en före detta arbetskamrat till Totis från Stockholm och hans fru som kommit till byn igår och ska stanna sex veckor.

Vi gick sedan till Paulas restaurang och åt lunch hon öppnar kl. 13.00 och på menyn fanns Moussaka och wienerschnitzel, jag åt schnitzel och den var mycket bra. Paulas man är kock och gick i samma skola som Totis

Vi kunde till och med sitta utomhus som ni kan se. Efter det så åkte vi hemåt till lugna Paralimni.

Av Karin - 5 januari 2010 18:52

Sol och varmt på vår sida av gatan hela dagen, så tvättmaskinen laddades i morse och när tvätten var klar gick vi till Orfanidis och handlade lite mat. Lunch inomhus för det kommer så mycket små flugor när solen är framme, alltid något som inte är bra. Sedan gick vi in till byn, jag skulle byta knappar som jag köpt till tvillingarnas tröjor som nu är färdiga. Vid femtiden var vi bjudna på en drink före maten hos Birgit och Kenny som tack för att vi tipsat om Amorgos boutiqe hotell i Larnaca, dom har också varit dit och tyckte som vi att det var ett toppenhotell, men man bör boka rum mot baksidan, inte mot gatan där nattklubben finns. Därefter gick vi och sa hej åt Alexandra, Malte och J som åker hem till snö och kyla i kväll. Gösta bjöd på kycklinggryta med ris och mangochutny som vanligt mycket gott. När jag kollade mailen hade jag fått datum för dop av tvillingarna och det blir i Högbo kyrka den 27 februari så nu får jag boka resa hem då. I morgon är det helg här och kanske vi åker till Aya Napa med Sarah och Totis på förmiddagen och tittar på festligheter som går av stapeln där.

Av Karin - 4 januari 2010 15:16

Sol hela dagen idag, riktigt skönt, men igår var det inte lika fint så det blev inget dopp i havet för Gösta. I morse gick vi fram till byn och mötte Lars-Gunnar och Ulla som kom med buss från Larnaca. Vi promenerade hem till oss och sedan blev det kaffe och kaka på vår veranda och en liten whiskey

Vi gick sedan en kort promenad i omgivningen innan Gösta började med lunchen, det går inte många bussar mellan Paralimni och Larnaca, så redan 14.00 måste gästerna åka tillbaka. Maten fick beröm som vanligt och sedan kom Totis Limousinservice och körde dom till bussen.

Av Karin - 3 januari 2010 08:00

Resan hem från Larnaca gick bra, vi var bara fyra passagerare liksom på vägen dit så den linjen kan inte löna sig. När vi kom till Paralimni stod bussen inne som skulle gå till Aya Napa så vi fortsatte med den en bit. Bussen skulle gå kl. 13.00 och några minuter över kom chauffören, kollade då att det kommit nya påstigande, vi och Maria en gammal dam som bor granne med oss. Han kände ingen henne och gick bak i bussen och satte sig hos henne och pratade i minst fem minuter innan han började köra. Tänk om dom skulle göra så hemma, men det är ganska kul för det är alltid något utöver det vanliga som händer när man åker buss.

Larnaca är en mycket trivsam stad så vi åker säkert dit flera gånger. Eftersom det varit jul så ska ni få se en mycket vacker och speciell kyrka, kommer inte i håg vad den heter, men så här ser den ut.

Strandpromenade är också mycket fin och på kvällarna är det massor med folk som går fram och tillbaka, det finns också en marina förstås och där var det massor med fina båtar av olika slag

I natt har det varit 13,9 grader och just nu ca 20 och lite moln men blir det lite bättre ska nog Gösta ta ett dopp i havet. Annars händer väl inte så mycket. I morgon kommer Lars-Gunnar och Ulla hit och hälsar på så då ska Gösta laga mat, sås och potatis och fläskfilé, svenskt så det förslår. Har läst och hört om all snö som fallit hemma och det låter inte kul, men ta det försiktigt på vägarna.

Av Karin - 2 januari 2010 08:32

Det ser ut att bli en fin dag i dag också, men någon termometer har inte Gösta tagit med så det blir ingen temperatur förrän vi kommer tillbaka till Paralimni. I går kväll var vi på en restaurang som heter Monte Carlo

Birgit tipsade oss om den och maten smakade mycket bra och inte var det så dyrt heller. Lars-Gunnar och Ulla var också med. I dag ska vi ta bussen kl. 12.00 tillbaka, det har varit mycket trevligt här i Larnaca men det ska ändå bli skönt att komma tillbaka till lugna Paralimni.